КАКВО Е ГОНОРЕЯ?

Гонореята е полово предавана болест, причинена от Neisseria gonorrhoeae. Развива се добре в пикочния канал (уретра) при жената и мъжа, цервикса, матката и фалопиевите тръби при жената, както и в устата, фарингса, ануса и очите.

КОЙ Е ПРИЧИНИТЕЛЯ НА ГОНОРЕЯ?

Причинител на гонореята e гонококовата бактерия Neisseria gonorrheae. При навлизането в лигавиците предизвиква ответна реакция на имунната система и последващ възпалителен процес.

Клетките на имунната система – неутрофилите, се активират и се струпват в зоната на заразяването. Те започват интензивно да поглъщат бактериите. Те обаче не загиват, а продължават да функционират, дори да се размножават в тях, поддържайки възпалителния процес.

В рeзултат на това се формира гъста гной, която съдържа множество загинали неутрофили, в които се намират активни гонококи. Гнойта се събира на повърхността на засегнатите лигавици или се отделя с урината.

С развитието на инфекцията, ако тя не се третира медикаментозно, могат да бъдат засегнати нови участъци на лигавиците и да бъдат обхванати простатата у мъжете или матката и яйчниците у жените. Гонококите могат да проникнат и в други органи чрез лимфата, а в редки случаи – и чрез кръвообращението, причинявайки тежки гнойни поражения.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО С ГОНОРЕЯ?

Заразяването става по полов път – вагинален, анален или орален секс. След контакт с заразена жена, вероятността мъж да се зарази е около 20%, а след контакт със заразен мъж, жените се заразяват в около 80%.

Много рядко е извънполовото заразяване, чрез бельо, кърпи – при деца. Възможно е и заразяване на бебето при раждане от болна майка. Обикновено източника на инфекцията е жената, която открива заболяването си, след като инфектира партньора.

КОИ СА ПРЕДРАЗПОЛАГАЩИТЕ ФАКТОРИ ЗА ЗАРАЗЯВАНЕ С ГОНОРЕЯ?

Това са употреба на алкохол, тампони, удължен, повторен и темпераментен полов акт, както и контакти през периода на менструация. При еднократен полов акт   заразяването е 20%, а при повторен – 80%.

КАКЪВ Е ИНКУБАЦИОННИЯТ ПЕРИОД ПРИ ГОНОРЕЯ?

Инкубационният период   може да е само 12 часа, но не е изключено да бъде и до няколко седмици. Всичко зависи от активността на патогените, състоянието на имунната система, общото здравословно състояние, пола и пр.

Първите клинични признаци  се проявяват при мъжете след 1-4 дни, а при жените след десетина. По-дълъг е инкубационният период при възрастни хора, болни със СПИН, поради неспособността на имунната система в тези случаи да реагира бързо.

По време на инкубационния период липсват клинични и дори лабораторни признаци на заразата и  инфектираният е способен да я предава и на други. Това обяснява и защо честата смяна на партньорите е главният фактор в разпространението на болестта.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ГОНОРЕЯ?

Симптоми при мъжете

При мъжете най–честия симптом е обилен гноен секрет с бял, жълт или зелен цвят от пикочния канал и парене и болка при уриниране, появили се 1 до 14 дни след инфектирането. Симптомите се дължат на възпаление на пикочния канал - преден уретрит.

За разлика от негонококовите уртрити, които протичат със сутрешна капка, при гонорея има обилно отделяне на гной от уретрата през целия ден. Ако не се лекува, гонореята след време преминава от остра в хронична форма. Активността на възпалителният процес е намалена и симптомите отслабват и се размиват.

Симптоми при жените

При жените в повечето случаи гонореята протича в скрита, безсимптомна форма. Само 10-15% от заразените с гонококи жени се обръщат към лекар, заради смущаващи признаци. По-често се случва да отидат на изследване след препоръка на лекар, който е установил гонорея в остра форма при партньора им.

Характерните прояви на гонорея  при заразени жени са обилно гнойно или слузесто-гнойно течение от уретера, усилващо се сутрин след сън. Възпалителни промени при входа на влагалището – зачервяване, оток, болезненост. Парене, болка и кървене при уриниране или по време на секс.

Трябва все пак да е ясно, че независимо от едно безсимптомно протичане опасността от усложнения си остава. Ако отлиничните признаци липсват, жената обикновено не посещава лекар, но междувременно процесът  се развива и рано или късно последиците за органите от малкия таз ще се проявят. Ето защо при съмнения за инфекция трябва да се търси специалист, дори признаците да са слабо проявени.

Скрита гонорея

Понякога гонореята   може да протече безсимптомно при мъжа, а при жената в  повечето случаи протича без никакви симптоми.  В тези случаи пациентът е инфектиран и може да разпространява заразата, но няма изявени симптоми, поради устойчивостта на имунната си система.

Субективните усещания липсват или са слаби, а възпалителен процес не се развива. При мъжете все пак има някои смущаващи симптоми, като например отделянето на мътен секрет от уретера след спорт, секс и продължително ходене или слепването на уретерния изход след нощен сън.

Такива прояви обаче не са особено тревожещи и не биха накарали пациента да търси лекар. Дори при наличие на симптоми те често не са изразени и обикновено се бъркат с  вагинална или циститна инфекция. Началните симптоми при жената са  парене и болка при уриниране, влагалищно течение, кървене.

Ректална гонорея

Сред възможните прояви на инфекцията е и аналната гонорея. Поразена   е лигавицата в крайната зона на правото черво. Риск да развият такъв тип инфекция имат вече болните от гонорея   жени, поради анатомичната близост на поразяваните  зони. Патогенът лесно преминава от една в друга  съседна зона, особено при лоша лична хигиена. Подобен риск има и за пасивните хомосексуалисти

Симптомите при ректална инфекция са течение от ануса, анален сърбеж, възпаление на ректалната област, кървене, болка. Може да протече и безсимптомно. Характерни са  честите тенезми. Тенезмите са повтарящи се, болезнени лъжливи позиви за дефекация.

По време на въпросните напъни се отделят малки количества екскременти, смесени със слуз, кръв и гной, или само гнойни секрети. Не са изключени и мъчителни състояния на запек, които се обясняват с увреждания на лигавицата в правото черво.

Гонорея на гърлото (гонококов фарингит)

Инфекцията на гърлото протича със зачервено гърло, но по–често – без оплаквания.  В повечето случаи при преглед се открива зачервяване и оток на гърлото и сливиците, както и наличието на неголямо количество бял или жълт налеп. Болните се оплакват от дразнене в гърлото и увеличени регионалнит лимфни възли – по шията и под челюстта.

Гонококов конюнктивит

Заразата прониква в очите обикновено чрез мръсни ръце. Често гонококите атакуват и очите на новородените при раждане от заразената си майка. Гонококовият конюнктивит  започва със зачервяване на конюнктивата, оток на клепача, засилено отделяне на сълзи.

Заразеният се чувства некомфортно на светло, очите му са раздразнени от светлината. Ако тази инфекция не се лекува, възпалението може да обхване роговицата и да причини тежки усложнения от рода на язва и пробив.

Гонококов артрит

Много рядко заразените с гонококи развиват дисеминирана гонорея или гонококов артрит, състоянието е последица от разпространяването на патогените в кръвта, и чрез кръвообращението – в сърцето, кожата и ставите.

Симптоматиката на подобно състояние е тежка – могат да се развият ендокардит, менингит, разранявания по кожата, отоци и болки в ставите. Тази усложнена инфекция изисква внимателно и целенасочено антибиотично лечение.

КАКВИ СА УСЛОЖНЕНИЯТА ПРИ ГОНОРЕЯ?

При жени инфекцията може да обхване матката, маточните тръби и да причини тазово възпалителна болест. Може да се увредят маточните тръби до степен, при която жените не могат да забременеят.

При мъже най–често се засягат семенните торбички – епидидимит. Понякога може да се стигне до стерилитет.

КОЙ ТРЯБВА ДА СЕ ИЗСЛЕДВА ЗА ГОНОРЕЯ?

Всеки, който има симптоми на генитално течение, парене при уриниране, трябва да преустанови половите контакти и незабавно да потърси помощ от венеролог.

Всеки, които има орален, вагинален или анален партньор с диагностицирана  полово предавана инфекция, дори да няма никакви симптоми.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА ГОНОРЕЯТА?

При мъже  секрет от пикочния канал  се оцветява с метиленово синьо.

При жени и при хронична гонорея  секрет от пикочния канал и шийката на матката  се оцветява по Грам.

При орален и анален контакт се взима секрет от съответното място.

Трябва да се знае, че при 10% от мъжете, 80% от жените и в 90% фарингеалната гонорея протичат безсимптомно. Чести са смесените инфекции с други полово-предавани болести, особено с хламидия трахоматис - в около 30%.

КАК СЕ ЛЕКУВА ГОНОРЕЯТА?

Spektinomycin 2,0 i.m. или  Ceftriaxone 1,0 i.m. еднократно.

Алтернативна терапия: Азитромицин 1,0 перорално, Доксициклин 2х100мг за 7 дни.