КАКВО Е ПИТИРИАЗИС ЛИХЕНОИДЕС?

Питириазис лихеноидес е рядко заболяване с неизвестна етиология, засягащо предимно млади хора, протичащо в две форми – остра и хронична.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ПИТИРИАЗИС ЛИХЕНОИДЕС?

Причините все още не са известни, но съществуват три основни теории:

Възпалителна реакция, предизвикана от инфекциозни агенти – токсоплазма гондии, ХИВ, Епщайн-Бар вирус, цитомегаловирус, парвовирус, стафилококус ауреус, бета-хемолитичен стрептокок и др.

Васкулит, вследствие отлагане на циркулиращи имунни комплекси – капиларит при хроничните форми и повърхностен некротизиращ васкулит при острите форми.

Доброкачествена форма на Т-клетъчно лимфопролиферативно разстройство.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ПИТИРИАЗИС ЛИХЕНОИДЕС?

Съществуват две форми на заболяването – остра и хронична.

Pityriasis lichenoides et varioliformis acuta (PLEVA, Morbus Mucha-Habermann)

Заболяването е характерно за младата възраст. Започва остро, често с повишена температура, неразположение и с поява на полиморфен обрив по тялото и крайниците. В началото се появяват червени петна, които бързо преминават в папули с големина на лещено зърно, покрити с белезникави сквами.

Част от папулите са с везикула в центъра, пълна с гной и кръв, която ерозира и се покрива с хеморагична круста. Някои от лезиите са с некротичен характер. Обривите са сърбящи и преминават, като оставят малки хлътнали цикатрикси. Продължителността на заболяването е около 6 седмици, но понякога може да премиине в хроничната форма.

Pityriasis lichenoides chronica (Parapsoriasis guttata)

Среща се по-често от острата форма и засяга обикновено пациенти в зряла възраст. Засягат се тялото и крайниците, понякога лицето и капилициума. Обривите се появяват в течение на дни или месеци.

Първоначално се появява розово-червено петно с размер на лещено зърно (около 5мм), в последствие се превръща в кафяво-червена папула, покрита със сквама, плътно прилепнала в центъра и отслояваща се в перифериата. При остъргване пада цялата люспа и отдолу се открива ерозирана, кървяща повърхност.

След преминаване на обривите остават кафеникави или ахромични петна. Субективни оплаквания липсват. Заболяването продължава месеци или години и протича с периоди на ремисии и екзацербации. Понякога може да премине в острата форма.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА ПИТИРИАЗИС ЛИХЕНОИДЕС?

Диагнозата се потвърждава чрез кожна биопсия. Правят се изследвания за хронични и фокални инфекции, включително и за токсоплазмоза.

КАК СЕ ЛЕКУВА ПИТИРИАЗИС ЛИХЕНОИДЕС?

При леки и хронични форми се използват локални кортикостероиди и фототерапия. При тежки форми се прилагат системни кортикостероиди и антибиотици.