КАКВО Е ЛИВЕДО?

Ливедо или ливедо ретикуларис се характеризира с поява на мрежовидни фигури от ливиден (синкавовиолетов) еритем, заграждащ кръгловати участъци от бледа кожа. Тези фигури наподобяват клони на дърво, мрежа, дантела.

Най-често се появяват по долните крайници, по-рядко по глутеуси, гръб и горни крайници. Обикновено се засягат жени на средна възраст (от 20 до 50 години), особено през зимните и летните месеци, след излагане на студ или топлина.

КАКВИ ФОРМИ НА ЛИВЕДО СЪЩЕСТВУВАТ?

Livedo a frigore (Cutis marmorata alba)

Състоянието е идиопатично и се счита за физиологично при деца и млади жени. Често се съчетава с вегетативна дистония, хиперхидроза и акроцианоза. Предразполагащи фактори са невро-хуморални нарушения, например дисменорея и хипотиреоидизъм.

През студените месеци при до 50% от младите жени може да се появи ливедо. Причината е краткотраен спазъм на артериолите и дилатация на венулите, вследствие студа. Засягат се крайниците, глутеусите, по-рядко гърба. Клинично се представя със студен кожа с ливиден мрежовиден рисунък, заграждащ исхемични участъци кожа. При натиск ливедото изчезва.

Livedo a calore (Cutis marmorata pigmentosa)

Получава се след продължително греене до топлинни източници, като печки, радиатори и т.н. Първоначално, най-често по вътрешнта повърхност на бедрата се появява преходен еритем и мрежовидно ливедо, по-късно се оформя трайно ливедо, образувано от кафеникава хемосидеринова пигментация, телеангиектазии и хиперкератоза.

Причината за появата му е първоначално временна, после трайна дилатация на капилярите и оформяне на телеангиектазии. По-късно последва екстравазация на еритроцити и превръщане на хемоглобина в тях в хемосидерин.

Livedo racemosa

Засегнатата кожа е топла, а измененията са трайни и не изчезват с времето. Най-често се засягат долни крайници, глутеуси и гръб. При въздействие на топлина не се променят, а при студ се засилват. Обикновено боледуват жени. Ливедо рацемоза е вторично, симптом на други заболявания.

Причината за появата на ливедо може да са кръвни заболявания, ревматоиден артрит, сърдечно-съдови заболявания, рак, ендокринни нарушения, нодозен полиартрит, системен лупус еритематозус, дерматомиозит, лимфом, панкреатит, туберкулоза, страничен ефект от прием на наркотици, криоглобулинемия, антифосфолипиден синдром, дерматомиозит, сърдечна недостатъчност и др.

Livedo racemosa universalis. При тази форма се засяга цялата кожа. Обикновено се появява няколко месеца след черепно-мозъчна травма, съпроводена със загуба на съзнание.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА ЛИВЕДО РЕТИКУЛАРИС?

Освен избягване на студа, няма специфично лечение. При някои пациенти симптомите спонтанно изчезват с възрастта.