Лихен нитидус (Lichen nitidus) е рядка, хронично протичаща папулозна дерматоза, засягаща обикновено деца и млади хора. Заболяването обикновено е без субективни оплаквания и търпи спонтанно обратно развитие.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ЛИХЕН НИТИДУС?

Лихен нитидус е резултат от абнормална възпалителна активност на кератиноцитите, вследствие стимули от Т лимфоцити, но причините за това са неизвестни.

С КАКВИ БОЛЕСТИ МОЖЕ ДА СЕ АСОЦИИРА ЛИХЕН НИТИДУС?

Макар че се смята, че е самостоятелно заболяване, някои случаи може да се асоциират с:

Лихен планус, сърбяща дерматоза, протичаща с червени или лилави, полигонални, плоски папули по кожата, както и белезникави плаки по лигавиците.

Атопичен дерматит – състояние, протичащо със суха, кожа и сърбящи екземни плаки.

Болест на Крон – възпаление на лигавицата на червата, протичащо със силни болки, диария и нарушено хранене.

Ювенилен ревматоиден артрит – възпаление на ставите, протичащо с оток и скованост.

СПИН – синдром на придобита имунна недостатъчност.

Туберкулоза. Туберкулоидната структура на лезиите наподобява туберкулоза, но такава връзка не е доказана.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ЛИХЕН НИТИДУС?

Заболяването се среща рядко, предимно при деца или млади хора. Наблюдават се локализирани, по-рядко генерализирани форми. Често се засягат пениса, предмишниците, шията, гърдите, корема и гърба. Лезиите могат да изчезнат на едно място и да се появят на друго.

Папулите са малки, с размер 1-2мм и блестящи, от nitidus, блестящ на латински. Лезиите са плоски, полигонални, кръгли или овални или леко надигнати над околната кожа. Те са обикновено с цвета на околната кожа, но могат да са леко розови при пациенти със светла кожа или по-светли при пациенти с по-тъмна кожа.

Понякога папулите са хлътнали в центъра. Инфилтратът им изглежда сив при витропресия. Много рядко се срещат везикули и хеморагични лезии. Заболяването има хронична еволюция, с тенденция за спонтанно оздравяване и постлезионална хиперпигментация, без атрофия.

Обрива обикновено е несърбящ, но понякога има сърбеж и то интензивен. Често се наблюдава феномена на Кьобнер – поява на папули линеарно на места на разчестване или след травма.

Рядко се засягат длани, ходила и нокти - онихорексис и задебеляване на нокътната плочка. Устната лигавица се засяга рядко, с белезникави точковидни папули, които се сливат в линеарни и ретикуларни лезии, подобно на лихен ланус. Разположени са предимно по лигавицата на твърдото небце и алвеоларния ръб на максилата.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА ПРИ ЛИХЕН НИТИДУС?

Диагнозата обикновено се поставя клинично. При нужда се прави хистологично изследване – наблюдава се атрофия на епидермиса и възпалителен инфилтрат в дермата, съставен от лимфоцити, хистиоцити, епителоидни и гигантски клетки.

С КАКВО СЕ ПРАВИ ДИФЕРЕНЦИАЛНА ДИААГНОЗА ПРИ ЛИХЕН НИТИДУС?

Заболяването трябва да се разграничи от лихен планус, лихен фоликуларис, кератозис пиларис, питириазис рубра пиларис и др.

КАК СЕ ЛЕКУВА ЛИХЕН НИТИДУС?

При повечето пациенти заболяването трае няколко месеца или година и преминава спонтанно без лечение. За лечение се използват:

Кортикостероиди – локални унгвенти, кремове и перорални средства.

Антихистамини – при наличие на сърбеж.

Ароматни ретиноиди.

Пува терапия.