МИЛИУМИ НА ПЛАКИ

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА МИЛИУМИ НА ПЛАКИ?

Милиуми на плаки, Milia en plaqe, е рядко заболяване, характеризиращо се с еритемни плаки, най-често в ретроаурикуларната област, съдържащи множество милиуми.

Милиумите, познати и като бели точки, са малки бели повърхностни кисти по лицето. Те са с големина на просено зърно, плътни и бяложълти на цвят. Представляват епидермални кисти, пълни с кожна мазнина и нямат отвор към кожната повърхност.

Милиумите са две групи, първични,  при които появата им е спонтанна и вторични, които последват  травма, белези от изгаряне, булозни дерматози или медикаменти.

КАКВА Е ПАТОГЕНЕЗАТА НА ТОВА ЗАБОЛЯВАНЕ?

Патогенезата на това заболяване е неясна. Милиумите тук са от групата на първичните милиуми.

Хистологията показва многобройни милиуми на различна дълбочина в дермата, покрити със сквамозен епител обграден от няколко слоя базални клетки и съдържащи кератинова материя.

КАКВА Е КЛИНИКАТА НА МИЛИУМИ НА ПЛАКИ?

Заболяването се представя от еритемоедемни плаки, осеяни с бяло-жълти милиуми с различен размер, най-често в ретроаурикуларната, по-рядко в периорбиталната област, съдържащи множество милиуми. Понякога се засягат и клепачите,  челото, носа, долната челюст и клавикуларната област. Засягат се по-често жени. Лезиите обикновено са асимптомни, но понякога може да се усеща леко парене и сърбеж.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА?

Диагнозата е клинична. В диференциална диагноза влизат вторични милиуми от булозни дерматози, от приложение на парфюми или локални кортикостероиди.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА МИЛИУМИ НА ПЛАКИ?

Използват  се електрокоагулация, криотерапия, дермоабразио и лазерна терапия.