КАКВО Е СЛЪНЧЕВО ИЗГАРЯНЕ?

Слънчевото изгаряне, Erythema solare, Dermatitis solaris, Sun rush, Solar dermatitis е остра кожна реакция, възникваща в резултат на прекомерното излагане на вредна ултравиолетова радиация.

Слънчевата светлина и топлина могат да бъдат усетени от хората, но ултравиолетовите лъчи са невидими и за сметка на това – много опасни. Тези лъчи могат да предизвикат сериозни и трайни увреждания на кожата.

Слънчевите изгаряния са много разпространени, особено през летния сезон. В най-рисковите групи попадат любителите на басейните, градинската работа, солариумите, зимните спортове и всички хора, които обичат да стоят на открито дълго време.

Продължителните и многократни слънчеви изгаряния предизвикват преждевременно стареене на кожата и увеличават значително риска от появата на рак на кожата и меланома.

Ултравиолетовата радиация предизвиква необратими кожни увреди. Ето защо предпазването от слънчеви изгаряния е най-добрата стъпка за предпазването на кожата.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ СЛЪНЧЕВО ИЗГАРЯНЕ?

Кожата е зачервена, топла, оточна, болезнена и с повишена чувствителност. По повърхността и се появяват мехури, които много лесно се разкъсват. При по-тежки изгаряния е влошено и общото състояние, може да има треска, главоболие и отпадналост.

Болката е най-силна ден или два след излагането на вредните лъчи, а след няколко дни кожата започва да се бели.

Продължителното излагане на слънчевите лъчи може да доведе до загуба на еластичност на кожата, прекалена сухота, бръчки и участъци с хипер- или хипопигментация.

КАК СЕ ЛЕКУВА СЛЪНЧЕВОТО ИЗГАРЯНЕ?

Най-важно е незабавното прекратяване на контакта с лъчите и покриване на тялото. Приемат се нестероидни противовъзпалителни средства, които потискат симптомите на оточност и повишената температура. Студените компреси също дават значително успокоение.

Охладителните кремове са много полезни. Баните с хладка вода и нежното подсушаване с кърпа също са препоръчителни. Напълно противопоказно е грубото триене на кожата или бръсненето, а ако се появят мехури, не бива да се пукат, поради опасността от инфектиране.

Изгарянето може да причини дехидратация, затова пострадалият трябва да приема достатъчно течности. При наличие на много тежка дехидратация може да се наложи интравенозно вливане на течности.

Когато симптомите на слънчевото изгаряне се влошават, въпреки прилагането на гореизброените методи, или се получи инфектиране на кожата, веднага трябва да се посети лекар.

КАК ДА СЕ ПРЕДПАЗИМ ОТ СЛЪНЧЕВИ ИЗГАРЯНИЯ?

На първо и най-важно място в превенцията на слънчевите изгаряния и последиците от тях е избягване на слънчевите лъчи в периода между 10 и 16 часа.

Трябва да се знае, че плажните чадъри не спират вредните ултравиолетови лъчи, както и че под чадъра сме изложени на отразените от пясъка лъчи, а мократа кожа изгаря много по-лесно.

Важно е да се знае, че с годините кожата се уврежда все повече от ултравиолетовите лъчи и изгаря значително по-бързо и по-лесно при слънчева експозиция.

В горещите летни месеци и при по-продължително излагане на слънце трябва да се използват слънцезащитни масла и лосиони, съобразени с типа на кожата.