КАКВО Е ХЛОАЗМА?

Chloasma, Melasma е придобита, неравномерна, светло до тъмно кафява пигментация на лицето, по–често при жени брюнетки, засилваща се през лятото.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ХЛОАЗМА?

Хлоазма е много често срещано заболяване на кожата. Въпреки, че може да засегне всеки, млади жени от 20 до 40 години, с кафеникав цвят на кожата са изложени на най–голям риск. По–рядко се среща при мъже или при жени със светла кожа. Излагането на слънце също е силен рисков фактор. Хлоазмата е често срещана в тропическите страни.

Хлоазмата често се свързва с женските хормони естроген и прогестерон. Тя е честа при бременни жени (Chloasma gravidarum) и при жени, приемащи контрацептиви. Изчезва няколко месеца след раждането, но при следваща бременност обикновено протича по–тежко.

Среща се и при чернодробни заболявания – Chloasma hepaticum. Хлоазма може да се появи и след прием на някои лекарства, както и след използване на козметични средства и последваща слънчева експозицияф (фототоксична реакция). При по–агресивни пилинги и манипулации на лицето през летните месеци също често се появява хлоазма.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ХЛОАЗМА?

По кожата на лицето се развиват симетрични, с различна големина и форма, рязко ограничени хиперпигментни петна със светло до тъмнокафяв цвят. Най–често се засягат бузите, челото и горната устна. По–рядко се засягат носа и брадичката. Хиперпигментацията може да бъде епидермална с кафяв цвят, дермална, сиво-синя или смесена.

КАК СЕ ЛЕКУВА ХЛОАЗМАТА?

Успешното лечение включва депигментиращи средства, фотопротектори и лазертерапия.