КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ИЗГАРЯНЕТО НА КОЖАТА?

Изгаряне е увреждане на тъканите, причинено от топлина, химикали, електричество, слънчева светлина или радиация. Размерът на пораженията зависи от местоположението, дълбочината и площта на засегнатата област.

Най-честите причини за термични и химични изгаряния са контакт с гореща течност или пара, пожари в сгради, запалими течности и газове, работа с химични съединения с корозивен ефект, предимно киселини и основи.

КАКВИ СТЕПЕНИ ИЗГАРЯНЕ НА КОЖАТА СЪЩЕСТВУВАТ?

Първата степен изгаряне води до повърхностно увреждане и засяга само епидермиса. Слънчевите изгаряния често се класифицират като първа степен. Възпалението се характеризира с болка, зачервяване и лек оток. Кожата може да бъде много чувствителна при допир.

Втората степен изгаряне причинява увреждане и на дермата. В допълнение към болката, еритемата и отока, се наблюдават и мехури по кожата, изпълнени с кръв или ексудативна течност.

Третата степен изгаряне засяга всички слоеве на кожата. Потните жлези, нервните окончания и кръвоносните съдове са увредени, поради което засегнатата зона е безболезнена и суха. Кожата може да изглежда восъчна или овъглена.

Четвъртата степен изгаряне причинява увреждане и на подлежащите кожни структури - нерви, мускули, сухожилия, кръвоносни съдове, кости. Кожата е овъглена.

Само епидермисът има способността да се регенерира. Изгаряния, които се простират по-дълбоко, могат да причинят трайно увреждане, образуване на белези и невъзвръщане на нормалната функция на кожата в засегнатата област.

КАКВИ УСЛОЖНЕНИЯ МОЖЕ ДА ИМА ПРИ ИЗГАРЯНЕТО НА КОЖАТА?

Дълбоки или разпространени термични и химични изгаряния могат да доведат до много усложнения, включително:

Инфекция - изгарянето прави кожата уязвима на бактериална инфекция и увеличава риска от сепсис, прогресивна животозастрашаваща инфекция, която може да предизвика шок и органна недостатъчност.

Намален обем на кръвта (хиповолемия) - изгарянето може да доведе до увреждане на кръвоносните съдове и загуба на течности, в резултат на което да възникне хиповолемия. Шок - симптомите се характеризират с бледост, студена и лепкава пот, бързо и повърхностно дишане, ускорен пулс, безсъзнание.

Опасно ниска телесна температура (хипотермия) - кожата участва в терморегулацията на организма. При увреждане на значителна част от кожата, тялото губи топлина, в резултат на което се увеличава риска от хипотермия.

Топлинно изтощение и топлинен удар - причиняват се от излагане на твърде много слънчева светлина и топлина и се появяват при покачване на телесна температура до 37-40С или по-висока. Проявяват се с прекалена умора и липса на енергия, виене на свят или припадък, гадене или повръщане, ускорен пулс, главоболие, мускулни болки, раздразнителност, объркване.

Дихателни проблеми - дишане на горещ въздух или дим може да причини изгаряне на дихателните пътища и да предизвика затруднения в дишането. Инхалация на дим причинява увреждане на белите дробове, в резултат на което може да възникне респираторна недостатъчност.

Белези - изгарянето може да предизвика цикатрикси и келоиди в резултат на разрастване на увредена съединителна тъкан.

Проблеми с костите и ставите - дълбоки изгаряния могат да ограничат обхвата на движение на костите и ставите; причиняване на контрактури.

КАК СЕ ЛЕКУВА ИЗГАРЯНЕТО НА КОЖАТА?

Лечението на леките слънчеви изгаряния включва охлаждащи средства и локални кортикостероиди. При изгаряния втора степен се прилага дефламол. По-тежки изгаряния се лекуват в клиниките по термични травми.