КАКВО Е СЕБОРЕЙНА КЕРАТОЗА?

Себорейните кератози, себорейни брадавици (Verruva seborrhoica, Seborrheic keratosis) са често срещани доброкачествени тумори на кожата при възрастни. Те са много чести сред бялата раса и редки при другите раси.

Обикновено се появяват след 40 – 50 годишна възраст и с времето броят и големината им нарастват. При пациенти над 60 годишна възраст почти в 100% се наблюдават себорейни кератози. Макар и рядко могат да се появят и на 20 годишна възраст.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА СЕБОРЕЙНИ КЕРАТОЗИ?

Множествените себорейни кератози са фамилна черта. Ултравиолетовите лъчи също предразполагат за образуването им. Когато голямо количество себорейни кератози се появят за кратко време, те може да са симптом на неоплазми на вътрешните органи, най–често карцином на стомаха (Симптом на Leser – Trelat).

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ СЕБОРЕЙНИТЕ КЕРАТОЗИ?

Срещат се по всяка част на тялото, но най – много по лицето и горната половина на туловището, особено по средните части на гърба. Те са кръгли или овални, плоски или леко надигнати, от 1мм, до 10-15см. Ранните лезии изглеждат като плоски, жълтеникави или светлокафяви, грапави петна.

С времето те стават по–големи, надигнати, с тъмнокафяв до черен цвят. Имат мазна, ронлива повърхност. Характерен белег е наличието на запълнени с рогови запушалки космени фоликули, които са причина за характерната им грапава, като на брадавица повърхност.

Космите, изхождащи от лезията са по–малобройни от тези на околната кожа. Може да има лек сърбеж. Понякога могат да се отронят парченца от хиперкератотичната повърхност или при травма да падне почти цялата лезия, която в последствие нараства отново. При възпаление, околната кожа може да се зачерви, да секретират или да прокървят.

С КАКВО МОЖЕ ДА СЕ ОБЪРКАТ СЕБОРЕЙНИТЕ КЕРАТОЗИ?

Обикновено диагнозат е лесна, поради типичната клинична картина. Понякога те приличат на малигнен меланом, сенилни кератози, кондиломи. При съмнение се извършва кожна биопсия.

КАК СЕ ЛЕКУВАТ СЕБОРЕЙНИТЕ КЕРАТОЗИ?

Лечението е лесно с електрокоагулация или криотерапия. Обикновено не остават белези след терапията.