КАКВО E МИЛИАРИЯ?

Милиария (Miliaria) представлява разстройство на екринните потни жлези, което се свързва с претопляне и хиперхидроза (усилена потна секреция). Заболяването е характерно за новородени и кърмачета, но може да засегне и по-възрастни пациенти.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ВЪЗНИКВАНЕ НА МИЛИАРИЯ?

Основните фактори за развитието на милиария са горещ и влажен климат, които водят до прекомерно потене. От мацерацията на кератина в роговите клетки се получава запушване на изходните канали на потните жлези. Това води до изтичане на пот в роговия слой на кожата.

Балгоприятстващ фактор е стеснението на изходните канали на екринните потни жлези при новородените. Някои заболявния като диабет, тиреотоксикоза, болести, протичащи с повишена температура, както и затлъстяването са предразполагащи фактори.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ МИЛИАРИЯ?

Съществуват три форми на милиария:

Miliaria cristalina

Милиария кристалина най-често се наблюдава при малките деца. Клинично заболяването се характеризира с повърхностни, субкорнеални, невъзпалителни, несърбящи везикули, пълни с бистро съдържимо. Те лесно се разкъсват при допир.

Лезиите обикновено се появяват по кожата на главата, лицето, врата горната част на тялото и седалището. Милиариа кристалина обикновено е асимптоматично, самоограничаващо се състояние, което преминава без усложнения за период от няколко дни, но може да се повтори, ако горещите, влажни условия продължават да съществуват.

Miliaria rubra

Ако изпотяването продължи, поради хиперемията, около везикулите с течност кожата става зачервена. Този тип милиария се характеризира с чувство на сърбеж.

Miliaria flava

Милиария флава (алба). При прибавена бактериална инфекция мехурчеттата са с бяло-жълтеникав цвят, поради гнойното съдържимо.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА МИЛИАРИЯ?

Лечението на милиариа включва използване на антисептични и антибиотични пудри, лосиони, кремове и спрейове. Трябва да се избягва горещият и влажен климат, а също така и да не се носят плътни и тесни дрехи.