КАКВО Е ГЕНИТАЛНА КАНДИДОЗА?

Гениталната кандидоза е заболяване на женските гениталии и на пениса при мъжа, причинено от дрождеподобни гъби от род кандида, най–често Candida albicans.

Счита се, че почти всеки човек в живота си е имал поне един епизод на инфекция с Кандида.

КОЛКО ЧЕСТА Е КАНДИДОЗНАТА ИНФЕКЦИЯ?

Това е втората  най–честа   инфекция на женските гениталии, след бактериалната вагиноза. При мъже се среща по–рядко. По време на бременността около 80% от жените са имали поне един епизод на кандидозна инфекция.

КАК СТАВА РАЗВИТИЕТО НА КАНДИДОЗНАТА ИНФЕКЦИЯ?

Най–честият начин на   инфектиране у човека е ендогенният. Кандидозата се развива у предразположени лица, поради активиране на тяхната собтвена флора.

Дрождоподобноте гъби   присъстват в малки количества във влагалището, устната кухина и аноректалния тракт, но симптоми се появяват само при неконтролираният им растеж.  75% от жените имат бяло течение, причинено от кандидоза,  поне веднъж през живота си, а 45% - два или повече пъти.

Най-често тези гъбички са Candida albicans, но е възможно да са някои от другите представители на рода Candida, например C. glabrata, C.troipicalis и др

Предразполагащи фактори за свръхразмножаването на дрожди от рода кандида са прием на антибиотици, хормони, бременност, диабет и др.

Инфекцията рядко се наблюдава при момичета преди настъпване на пубертета, както и при жени във възрастта след настъпване на менопаузата, поради ниското ниво на естрогени.

Вторият начин на инфектиране с кандида е половият. Това става при вагинален, орален или анален секс.

КОИ СА ПРЕДРАЗПОЛАГАЩИТЕ ФАКТОРИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ГЕНИТАЛНА КАНДИДОЗА?

Под влияние на  предразполагащи фактори е възможно нормално съществуващите във влагалището гъбички да се размножат в по-големи количества и да предизвикат оплаквания. Такива фактори са:

Бременност и хормони. Всички фактори, които променят хормоналния баланс, като бременност, прием на контрацептиви и промените при менструалния цикъл, могат да доведат до появата на генитална кандидоза.

Неконтролиран диабет. Високото ниво на кръвната захар повишава риска от бактериални и микотични инфекции.

Прием на антибиотици. Антибиотиците убиват добрите бактерии във влагалището, като лактобацилите, които потискат размножаването на гъбичките.

Често използване на нтимни душове.

Отслабена или компрометирана имунна система, най-често при болни от  СПИН, химиотерапия, прием на кортикостероиди.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ГЕНИТАЛНА КАНДИДОЗА?

Гениталната кандидоза бива кандидозен вулвовагинит, кандидозен баланопостит,  кандидозен уретрит и цистит.

Кандидозен вулвовагинит (Vulvovagenitis candidotica)

Основни симптоми са силен сърбеж, парене и бяло течение. Дискомфортът се усилва по време на менструация и при полов акт. Течението е оскъдно, белезникаво, с гъста консистенция, като пресечено мляко, но може да е течно или да липсва.

Друг симптом е дизурията, която най–често се дължи на дразнене от урината на възпалената лигавица и по-рядко от наличието на уретрит или цистит. По външните полови органи е налице зачервяванеи и едем.

Партньорите на жени с вагинална кандидоза обикновено нямат симптоми на инфекция. Въпреки това, някои мъже съобщават за временни обриви и парене и сърбеж на пениса след сношение.

Кандидозен баланопостит (Balanopostitis candidotica)

Протича със силен сърбеж и зачервяване, отичане и образуване на белезникав налеп по гланс пенис и препуциум. Зачервяването може да е дифузно   или на отделни еритемни петна. В последствие полулигавицата става суха, лъскава, залющена и с радиерни фисури.

При по-тежките случаи се развива фимоза. Причината за развитието на кандидозният баланопостит е не  само инвазия от дрожди кандида, а и вследствие химическото дразнене от промененото pH на влагалището, което става кисело. Предразполагащ фактор е наличието на диабет.

Кандидозен уретрит (Urethritis candidotica)

Заболяването се отнася към така наречените опортюнистични инфекции, при които основно значение има балансът между защитните механизми на човека и патогенността на микроорганизма.

Предразполагащи фактори за развитие на кандидозен уретрит са: захарен диабет, възраст, вроден или придобит имунен дефицит, прием на антибиотици, имуносупресивни медикаменти, кортикостероиди.

При мъжете кандидозният уретрит протича субакутно, с оскъден жълтобелезникав до кремав ексудат, който постепенно хронифицира.

Възможно е зачервяване на гланса и препуциума, понякога с образуване на ерозии, покрити с белезникав налеп, придружено от парене и сърбеж.

Кандидозният цистит

Протича клинично като подостър цистит. В клиничната картина доминират често и болезнено уриниране, болка ниско в корема, дизурия, фебрилитет и отпадналост. При изследване на урината се усановява повишено количество на Candida.

Бременност и кандидоза

Бременността е едно от състоянията, които често водят до развитие на влагалищна гъбична инфекция. 70% от бременните жени развиват гъбична инфекция поне еднократно в този период.

От особено значение за бременната жена и бъдещото новородено е установяването на гъбична инфекция в последния месец на бременността. Поради факта, че тя обхваща влагалището, през което ще се роди бебето, е важно инфекцията да бъде търсена и лекувана непосредствено преди раждането.

КАК СЕ  ДИАГНОСТИЦИРА  ГЕНИТАЛНАТА КАНДИДОЗА?

При съмнение за гъбична инфекция е добре да се консултирате с лекар, тъй като други заболявания също могат да протекат с подобни оплаквания, а изискват различно лечение. Диагнозата се поставя въз основа на преглед и изследване на гениталния секрет.

Взима се материал от гениталиите и се извършва директно микроскопско изследване на нативен и оцветен с метиленово синьо препарат. Виждат се нишки и спори на кандида. Извършва се и посявка на специална хранителна среда.

КАК СЕ ЛЕКУВА КАНДИДОЗАТА?

Clotrimazol или Miconazol   вагинално – 6 дни. Econazol 50мг. вагинално - 14 дни или 150 мг - 3 дни.

При по-тежки инфекции и Fluconazol 150мг. п.ос. или 50мг - 7-14 дни.

При мъже – Clotrimazole крем.

При жени с хронична или рецидивираща гъбична инфекция терапията продължава с 150мг Flukonazol 6 do 12 месеца при всяка следваща менструация.