ЕРИТРОЗА НА ШИЯТА

Еритрозата на шията (Erythrosis interfollicularis colli) или пойкилодермия на Civatteе е често, доброкачествено заболяване на кожата, което засяга основно страничните части на шията. Представя се с еритем и петниста, кафеникава хемосидеринова пигментация. Състоянието засяга предимно жени със светла кожа.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ЕРИТРОЗА НА ШИЯТА?

Въпреки че еритрозата на шията може да се наблюдава във всички възрастови групи, най-често се среща при жени на средна възраст.

Хроничното излагане на ултравиолетова светлина е основен етиологичен фактор, в допълнение, слънчевата еластоза е честа хистопатологична находка. Състоянието се среща по-често при хора, работещи на открито, като селскостопански работници, моряци и др.

Вследствие ултравиолетовите лъчи капилярите се дилатират първоначално временно, после трайно - като телеангиектазии. Впоследствие, поради еритроцитна екстравазация, хемоглобина се превръща в хемосидерин, на който се дължи трайната кафеникава пигментация.

Фотосензитизиращи химикали, съдържащи се в парфюми или грим, също участват в патогенезата на еритрозата на шията.

Възможно е хормонални промени, свързани с менопаузата или ниска нива на естроген, да бъдат етиологичен фактор. Съществува и генетична предиспозиция.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ЕРИТРОЗА НА ШИЯТА?

Пациентите с еритроза на шията обикновено се оплакват от хронично червеникавокафяво оцветяване на латералните части на бузите и страничните части на врата - експонираните на слънце зони. Под брадата остава един триъгълник от светла, интактна кожа.

Лезиите обикновено са асимптомни, като понякога пациентите съобщават за леко парене, сърбеж и хиперестезия.

Еритема се състои от хемосидернинова хиперпигментация и фини телеангиектазии, заобикалящи космените фоликули, които са с нормален цвят и са леко надигнати над околната атрофична кожа, с големина на главичка на карфица.

Понякога по-късно се отлага и меланин в тези участъци - Erythromelanosis interfolicularis colli.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО ПРИ ЕРИТРОЗА НА ШИЯТА?

Пациентите трябва да избягват излагане на слънце и да използват слънцезащитни продукти. Необходимо е да се избягва приложението на парфюми в близост до засегнатата област.

Съдържащи хидроквинон препарати могат да помогнат за намаляване на пигментацията. Прилагат се ексфолианти, включително дългосрочна употреба на алфа хидрокси-киселини и третиноин.

Най-добрият метод на лечение за намаляване на телеангиектазиите и пигментацията е лазерната терапия.