КАКВО Е МИКОЗА НА РЪЦЕТЕ?

Микоза на ръцете (Tinea manum, Epidermophytia manum, Rubrophytia) е хронично заболяване, причинено от дерматофити, което може да засегне едната или двете ръце.

КОИ СА ПРИЧИНИТЕЛИТЕ НА МИКОЗА НА РЪЦЕТЕ?

Основните етиологични причинители на болестта са следните видове:

Trichophyton rubrum

Trichophyton mentagrophytes

Trichophytons tonsurans

Trychophytons interdigitale

КАКВА Е КЛИНИКАТА ПРИ МИКОЗА НА РЪЦЕТЕ?

Измененията на ръцете обикновено се предхождат от засягане на стъпалата или ноктите. Процесът започва най-често едностранно, обикновено от дясната ръка, при левичари от лявата, но по-късно може да се засегне и другата ръка.

Везикулозна форма. В острата форма по пръстите на ръцете и страничните части на дланите се наблюдават мехурчета, които бързо засъхват. На тяхното място кожата остава зачервена и залющена. Лезиите обикновено са сърбящи.

По-често срещаната сквамо-хиперкератотична форма засяга дланите, където роговия слой е задебелен, жълтеникав, гънките на дланите са ясно изразени и са като поръсени с брашно, вследствие трицевидно залющване. Впоследствие могат да се образуват множество рагади. Заболяването протича хронично, в продължение на години и без терапия не настъпва самоограничаване на процеса.

С КАКВО СЕ ПРАВИ ДИФЕРЕНЦИАЛНА ДИАГНОЗА ПРИ МИКОЗА НА РЪЦЕТЕ?

Диференциална диагноза на микозата на ръцете се прави с хронична екзема, палмоплантарен псориазис, ендогенна екзема със засягане на дланите, дисхидрозис.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА ПРИ МИКОЗА НА РЪЦЕТЕ?

За поставяне на диагнозата е необходимо микроскопско и културелно изследване на среда на Сабуро. Етиологичната диагноза се определя по специфичната морфология на повечето дерматофитни видове.

КАК СЕ ЛЕКУВА МИКОЗАТА НА РЪЦЕТЕ?

За лечение се прилагат локални противогъбични средства. Перорални препарати се прилагат при хронично протичане на заболяването.