КАКВО Е КРАСТА?

Крастата (Scabies) е заразна, силно сърбяща болест на кожата, причинена от кърлеж – Sarcoptes scabiei. В световен мащаб има около 300 милиона случая годишно. Често се появява като епидемия в болници, старчески домове, пансиони.

Заразяването става при близък контакт или чрез чаршафи. Сексуалният контакт е най–често срещаният при млади хора, затова, крастата се смята за полово предавана болест.

МОЖЕ ЛИ ДА СЕ ЗАРАЗИМ С КРАСТА ОТ ДОМАШНИ ЖИВОТНИ?

Кучета, котки и други домашни животни също боледуват от краста, но причинителя е друг вид акар, който не е приспособен да паразитира по хората.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ КРАСТА?

Типичният симптом е силният сърбеж, който е най–силно проявен при затопляне в леглото, особено нощем. Предилекционни места са гънките на ръцете и краката, в междупръстията на ръцете, по корема около пъпа, по гениталиите, ареолите на гърдите. Гърбът обикновено не се засяга.

Главата, дланите и стъпалата се засягат често при бебета и малки деца, но не и при възрастни. Типичен белег е скабиозният ход – ивица с дължина до сантиметър, в чийто край, особено с лупа, може да се види акара като малка черна точица.

При чистоплътни индивиди обаче, скабиозни ходове обикновено не се забелязват. По–често се наблюдават екскориирани папули (разчесани пъпки), покрити с кафяво – черна коричка и пъпки с гноен връх.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА КРАСТАТА?

Лечението е с акарицидни препарати, като сяра, акарол, скабин, скабизол и др. Обикновено са необходими три намазвания на кожата на цялото тяло през 12 часа. Бельото трябва да се изпере на висока температура.

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ПОСТСКАБИОЗНИЯТ ДЕРМАТИТ?

Лечението на крастата  води до иритация на кожата и сърбеж, което често се тълкува от пациента, като не добре проведено лечение или поставяне на неправилна диагноза. Този дерматит обикновено отшумява за около една – две седмици и без лечение.