КАКВО Е ЕРИЗИПЕЛОИД?

Еризипелоидът е остра бактериална инфекция, протичаща със еритем по кожата на ръцете, заболяване, познато още като мигриращ еритем.

КАКВА Е ПРИЧИНАТА ЗА ПОЯВАТА НА ЕРИЗИПЕЛОИД?

Еризипелоидът се причинява от микроорганизма Erysipelothrix rhusiopathiae, Грам-положителен бактерий, oт poд кopинeбaктepиyм.

Източник на заразата са болните свине, риби и други домашни животни. Хората се заразяват чрез директен контакт с месо от заразени животни и обработка на животински кожи.

Входна врата е обикновено наранената кожа. Боледуват главно касапи, скотовъди, ветеринари, рибари, работници от предприятия за преработка на кожи.

Заболяването се среща по-често през топлите месеци. Наблюдават се спорадични случаи, а понякога и епидемии.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ЕРИЗИПЕЛОИД?

Инкубационният период е от 1 до 4 дни. На мястото на входната врата на инфекцията, обикновено по пръстите или гърба на ръката, се развива окръглена червена плака, рязко разграничена от околната тъкан, с лек оток, с рязко очертани граници и леко надигнат ръб. Цветът на лезията е червен, с виолетов оттенък.

Плаката се уголемява бавно, а центъра и избледнява. Промените могат да обхванат съседни пръсти или предмишниците. Болните рядко се оплакват от сърбеж. По интерфалангеалните стави може се появи оток. Регионалните лимфни възли понякога се увеличават.

Рядко по тялото може да се появи бързопреходен полиморфен обрив. Температурата е нормална, рядко субфебрилна. Локалните промени се задържат 2-3 седмици, след което постепенно избледняват, от центъра към периферията. Следва десквамация и пълно оздравяване.

В много редки случаи се развиват септични форми с развитие на артрит, менингит, ендокардит, хепатални, бъбречни увреждания и други.

Диагнозата кожен еризипелоид се поставя обикновено въз основа на клиничните признаци и анамнезата за рискова професия. Причинителят се доказва чрез култура от секрет от кожните лезии.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА ЕРИЗИПЕЛОИД?

Лечението се провежда с Пеницилин, Доксициклин или Макролиди в пpoдължeниe нa 7-10 днии и с локални антибиотици.