КАКВО Е ХЕРПАНГИНА?

Херпангина е вирусно заболяване, което засяга най-често кърмачета и малки деца до 5-6 годишна възраст. Причинява се от коксаки вируси А и Б (coksackieviruses), ентеровируси (enteroviruses) и еховируси (echoviruses).

Погрешно е да се приема, че херпангината се причинява от херпес вируси. Типичната херпес вирусна инфекция при деца протича като остър стоматит и се различава, макар и трудно от коксакивирусната херпангина.

При херпетичния стоматит обривите са разположени по устните, венците, езика, бузите и по-рядко по небните тонзили (сливици) и мекото небце. При херпангина обривите са основно по задната част на фаринкса, около и по сливиците, по мекото небце.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО С ХЕРПАНГИНА?

Заразяване с коксаки и ентеровируси се осъществява основно по фекално-орален път (замърсени ръце, храна и прибори). По-рядко е по въздушно-капков път (чрез секрети от устната кухина). Възможно е и заразяване от сладководни басейни, които са резервоар на заразата през топлите месеци.

Инкубационният период е около една до две седмици. Честотата на заболяване от херпангина е голяма през топлите месеци (от май до октомври) въпреки, че в България се среща през всички сезони.

КАКВА Е КЛИНИЧНАТА КАРТИНА ПРИ ХЕРПАНГИНА?

Протича за 2–3 дни, до седмица, като началото е грипоподобно. Температурата се повишава до 39 – 40C. Детето е с влошено общо състояние, отпуснато, отказва да се храни и да приема течности. Главоболието е чест симптом. Повишено е отделянето на слюнка от устата.

Появява се характерен везикулозен обрив по задната стeна на фаринкса, сливиците и мекото небце. Мехурчетата са изпълнени с бистро съдържимо и приличат на капчици роса. Понякога са оградени от червен пръстен.

След спукването им се образуват малки ранички до около 5 милиметра, които лесно и бързо зарастват без образуване на налепи. Гърлото е зачервено. Откриват се увеличени и болезнени подчелюстни и шийни лимфни възли.

Възможна е поява и на външни обриви по кожата на тялото, без определена локализация и доста разнообразни – червени петна, плътни пъпки с връх или бистри мехурчета. Кожните обриви затрудняват диагнозата. Обичайно не сърбят и са бързопреходни.

КАКВИ УСЛОЖНЕНИЯ МОЖЕ ДА НАСТЪПЯТ?

Усложненията при херпангина са много редки. Тревожни признаци са светобоязън, повръщане, рязко влошаване на общото състояние, които налагат да се обърнете към лекар.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО ПРИ ХЕРПАНГИНА?

При висока температура се назначават парацетамол, ибупрофен и др. Не се предписват антибиотици, освен ако не настъпи допълнителна бактериална инфекция. Използват се локални обезболяващи и дезинфектиращи средства.