КАКВО СА КСАНТОМИТЕ?

Ксантомите са доброкачествени образувания с жълтеникав цвят, които се локализират най-често по клепачите, коленете, лактите, сухожилията, по ръцете. Те са вследствие нарушена липидна обмяна, водещо до формиране на мастни отлагания в папиларния слой на дермата.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА КСАНТОМИ?

Ксантомите са симптом при придобита или наследствена хиперлипидемия, хиперхолестеролемия, диабет, затлъстяване, първична билиарна цироза, запушване на жлъчните канали, атеросклероза и др.

КАКВИ ВИДОВЕ КСАНТОМИ СЪЩЕСТВУВАТ?

В зависимост от локализацията и формата си ксантомите могат да бъдат:

Ксантелазми – жълтеникави плаки, обикновено на горните клепачите.

Туберозни ксантоми – локализират се около ставите, най-често лакти и колена. Те са плътни, жълтеникави до оранжеви, с размери до 2-3 см. в диаметър, понякога с еритемен ареол около тях. Най-често се асоциират със завишени нива на холестерол.

Тендинозни ксантоми – характеризира се с поява на мастни папули и нодули в областта на сухожилията, най често на ръцете и краката.

Палмарни ксантоми – жълтеникави плаки по дланите и флексорните повърхности на пръстите на ръцете.

Плоски ксантоми – макули и плаки, които обикновено са дифузно пръснати и засягат обширни зони по цялото тяло.

Еруптивни ксантоми – множество малки жълтеникаво-оранжеви папули по крайниците, глутеусите и тялото, най-често се асоциират със завишени нива на триглицеридите.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ КСАНТОМИ?

Ксантомите са безболезнени образувания, с мека консистенция. Могат да бъдат единични или множествени, които понякога конфлуират, например по клепачите. Обичайно не причиняват никакви субективни оплаквания. Предизвикват обаче естетичен дискомфорт и могат да се превърнат в сериозен козметичен проблем.

Ксантомите са симптом, на който трябва да бъде отделено необходимото внимание, тъй като те обикновено са следствие от системно заболяване, нарушаващо мастния метаболизъм на организма.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА КСАНТОМИТЕ?

Премахват се с криотерапия, електрокоагулация или лазертерапия. Често рецидивират след лечението.