РАНИЧКИ ПО ПОЛОВИТЕ ОРГАНИ

Раничките на външните гениталии са различни по големина нарушения целосттана кожата в областта на външните полови органи при мъжа или жената.

Те могат да варират по размер от няколко милиметра до обширни полета, обхващащи почти цялата генитална област. Раничките се срещат с еднаква честота при мъжете и жените.

Раничките в гениталната област могат а бъдат проява както на инфекции, предавани по полов път като сифилис, генитален херпес, анаеробна бактериална инфекция и др., така и резултат от механична увреда – химическа, термична или механична травма.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВА НА ГЕНИТАЛНИ РАНИЧКИ?

Най-често разраняванията в генителната област са предизвикани от полово-предавани инфекции (ППИ):

• Сифилис – първичният сифилис е една от сериозните и чести причини за поява на ранички в областта на външните гениталии при мъжа и жената;

• Генитален херпес – първичният и рецидивиращ генитален херпес са най-честата причина за поява на разранявания в гениталната област на мъжа и жената. Инфектирането може да настъпи както при вагинален или анален сексуален контакт, така и при орален акт;

• Други причинители - при полов акт е възможно пренасянето на някои други бактерии – анаеробни бактерии, чревни бактерии, които могат да доведат до поява на ранички;

• Възможно е разраняването да бъде предизвикано от комбинация от причинители.

Макар и по-рядко раничките в гениталната област могат да бъдат предизвикани и от неинфекциозна причина – механична травма след сексуален акт, промивки с агресивни течности, алергична реакция към медикаменти и др.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ГЕНИТАЛНИТЕ РАНИЧКИ?

Проявите на гениталните ранички са:

• Поява на разранявания с различни размери – често раничките са покрити с белезникав, жълтеникав или зеленикав налеп;

• Зачервяване на околната кожа или лигавица;

• Болка или парене при допир на засегнатата повърхност, при уриниране или при сексуален акт;

• Чести позиви за уриниране;

• Дразнене по хода на пикочния канал.

ЗАРАЗНИ ЛИ СА ГЕНИТАЛНИТЕ РАНИЧКИ?

В случай, че разраняването на гениталната област е предизвикано от инфекция – сифилис, генитален херпес или бактерии, то може да бъде предадено на партньора при сексуален контакт.

КАК СЕ ЛЕКУВАТ ГЕНИТАЛНИТЕ РАНИЧКИ?

Тъй като гениталните ранички често са проява на полово-предавана инфекция е важно поставянето на навременна диагноза и максимално ранното лечение. При установяването на начална форма на сифилис е възможно пълното излекуване на заболяването.

В случай, че бъде установен генитален херпес, той не може да се излекува напълно, но рецидивите могат да бъдат потиснати чрез провеждането на противовирусна терапия.

При установяване на реакция спрямо приети медикаменти е важно да бъде установен конкретния причинител и да бъде избягван приема му.

За провеждането на правилна терапия е важно да бъде поставена ранна и правилна диагноза.

ДА КАЖА ЛИ НА ПАРТНЬОРА СИ, АКО ИМАМ ГЕНИТАЛНИ РАНИЧКИ?

Дори при липса на каквито и да е оплаквания е добре да информирате сексуалния си партньор за състоянието си и при необходимост той също да проведе лечение. В случай, че той е заразен и инфекцията остане неразпозната и нелекувана, е възможно тя отново да се предаде при сексуален акт на партньора, който вече е бил излекуван.

Поради често безсимптомното протичане на заболяването и възможните усложнения е важно сексуалните Ви партньори от последните 6 месеца да бъдат информирани, изследвани и при нужда лекувани.

Независимо от отслабването на оплакванията след започване на лечението е добре да Вие и партньора Ви да се въздържате от сексуални контакти до пълното му завършване.

КАК ДА СЕ ПРЕДПАЗЯ ОТ ПОЯВАТА НА ГЕНИТАЛНИ РАНИЧКИ?

Правилното използване на презерватив при всеки сексуален контакт, включително орален, може да Ви предпази от развитие на генитални ранички. Рискът от инфектиране с полово-предавана инфекция се увеличава с увеличаване на броя на сексуалните партньори.