КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ КОНДИЛОМИТЕ?

Кондиломите се причиняват  от човешки папиломен вирус – Human Papilloma Virus. Има повече от 100 типа HPV, които могат да инфектират мъжките и женските полови органи, както устната кухина, гърлото, ануса и ректума.

Високорисковите типове 16, 18, 31, 33, 34, 35, 39, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 66, 68, и 70 причиняват рак на шийката на матката. Нискорисковите 6, 11, 42, 43, и 44 могат да причинят кондиломи, най-често 6 и 11 тип.

В повечето случаи инфекцията протича безсимптомно и   инфектираните дори не знаят за този факт.

КОЛКО ЧЕСТИ СА КОНДИЛОМИТЕ?

Смятат се за една от най–честите полово предаванаиинфекции. Около 50% от полово активните са били  носители на HPV.

КАКВА Е КЛИНИКАТА ПРИ КОНДИЛОМИ?

Повечето носители не развиват симптоми. В 90% от случаите човешката имунна система изчиства HPV в рамките на две години. Понякога инфекцията обаче може да доведе до:

Аногенитални брадавици (островърхи кондиломи)

Започват като малки възелчета, които нарастват по брой и големина и образуват вегетации с повърхност, наподобяваща цветно зеле. Появяват се седмици или месеци след контакт с инфектиран партньор, който може и да няма клинични симптоми.

Ако не се лекуват, кондиломите могат да изчезнат, да персистират непроменени или да се увеличат по големина и брой. При жените се разполагат по малките и големите лабии, навлизат във влагалището и могат да засегнат шийката на матката.

При мъжете се засяга препуциума под формата на венец, гланса, уретралното отвърстие и по–рядко уретрата. И при двата пола се засягат пубиса, ингвиналните гънки, вътрешната повърхност на бедрата, както и ануса и ректума.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО С HPV?

Заразяването става най–често при вагинален и анален секс, по–рядко при орален. Човек  може да е носител на HPV,  дори да са минали години от заразяването. Повечето инфектирани не развиват заболяване. Ако развият, е възможно да има повече от 1 тип HPV.

КАК МОЖЕМ ДА СЕ ПРЕДПАЗИМ ОТ HPV?

Съществува ваксина, която може да предпази мъже и жени от повечето типове HPV. Кондомите могат да намалят риска от заразяване. За да бъдат по–ефективни,  те трябва да се използват при всеки сексуален акт, от началото до края.

Може да намалим риска от заразяване с  HPV, като   намалим броя на сексуалните партньори. Но дори тези,  с един единствен партньор през целият им живот, могат да се инфектират с HPV от техния партньор.

ИМА ЛИ НАДЕЖДЕН ТЕСТ ЗА HPV?

Тестовете за HPV се използват за високорисковите типове,  за да се подобри скрининга за рак на шийката на матката при жени в определена възраст. За нискорисковите типове, които причиняват кондиломи не се препоръчва тестуване.

ИМА ЛИ ЛЕЧЕНИЕ НА  HPV ИЛИ СВЪЗАНИТЕ С  HPV ЗАБОЛЯВАНИЯ?

Няма лечение на самият вирус, но се лекуват болестите, които вируса предизвиква. Лечението на островърхите кондиломи е с подофилин, трихлороцетна киселина, криотерапия, електрокоагулация, лазертерапия.

ПОМАГАТ ЛИ ПРИ ЛЕЧЕНИЕТО НА  HPV  ИМУНОСТИМУЛИРАЩИТЕ СРЕДСТВА?

Изопренозин и други имуностимулатори   се изписват на  пациенти с кондиломи, но за съжаление без особен ефект.