КАКВО Е ХИДРАДЕНИТИС СУПУРАТИВА?

Hidradenitis suppurativa е гнойно възпаление на апокринните потни жлези. Тези жлези се срещат само в определени области - аксили, гениталии, анус, около ареолите и се развиват след пубертета под влияние на половите хормони.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ХИДРАДЕНИТИС СУПУРАТИВА?

Причините са запушване на изходния канал на апокринната жлеза с кератинови отлагания. Потната жлеза продължава да секретира пот, която не може да излезе на повърхността на кожата.

Тази топла и влажна среда е благоприятна за размножаване на различни бактерии – стафилококи, стрептококи и др. Факторите, които потенцират тези оклузивни промени са фамилна предиспозиция, хронични травми, повишено изпотяване, лоша лична хигиена, прием на андрогени.

Заболяването често се асоциира с акне конглобата. Деца и възрастни не боледуват, защото апокринните жлези се активизират от половите хормони.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ХИДРАДЕНИТИС СУПУРАТИВА?

Заболяването е по-често при мъжете. Образуват се единчни или множествени болезнени възли с големина от грахово зърно до орех в аксиларната, ингвиналната и ано-гениталните области. Надлежащата кожа е топла, червена, опъната и лъскава.

В началото може да има сърбеж, а болката ограничава движенията. Рядко има субфебрилна температура и обща отпадналост. В еволюция се стига до абсцедиране, фистулизиране и обилно изтичане на гной, като остават дълбоки цикатрикси.

Кожата се индурира и се образуват синуси между отделните абсцеси. Заболяването има хронично протичане. При някои пациенти заболяването е изключително изтощително, с постоянна поредица от нови възли и абсцеси.

КАК СЕ ЛЕКУВА ХИДРАДЕНИТИС СУПУРАТИВА?

Общи съвети. Опитайте се да отслабнете, ако сте с наднормено тегло, носете широки памучни дрехи. Избягвайте бръсненето на засегнатите райони. Избягвайте използването на дезодоранти и парфюми в засегнатите области. Опитайте се да сведете до минимум излагането на топлина и изпотяването.

Медикаментозно лечение. Използват се общи и локални антибиотици, ароматни ретиноиди, кортикостероиди, контрацептиви при жени, биологични препарати.

Хирургическо лечение. Прилага се при формиране на канали и цикатризиране.