КАКВО Е ВРАСТНАЛ НОКЪТ?

Врастналият нокът, унгвис инкарнатус, Unguis incarnatus, е често срещанo болезнено нокътно заболяване, локализирано най-често на палеца на крака.

Унгвис инкарнатус възниква, когато острият ръб на нокътя се забие в кожата на пръста. Появяват се болка и възпаление.

Впоследствие възпаленият участък започва да секретира. Ако не се лекува, врастналият нокът може да причини абсцес или гранулационна тъкан в латералната нокътна гънка.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ВРАСТНАЛ НОКЪТ?

Врастването на нокътя като цяло се смята за многофакторно състояние, което може да се причини от тесни обувки или високи токчета, които оказват натиск върху пръстите и пречат на ноктите да растат правилно.

Неправилното изрязване на ноктите може да доведе до забиване на ъглите на нокътя в кожата. Влажната среда на затворените обувки, гъбичните и бактериални инфекции, водят до омекотяване на кератина на нокътната плочка.

Значение имат и някои анатомични особености, като дълги палци и проминиращи гънки.

Патофизиологията на това състояние включва реакция тип чуждо тяло. Когато нокътното легло се компресира, ръбът на нокътя прониква в епидермиса. Реакцията тип чуждо тяло се създава от наличието на кератинов нокътен материал в тъканта на нокътя.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ВРАСТНАЛ НОКЪТ?

Най-честото се засяга големият пръст на крака, от външната страна на палеца, но врастването може да се случи на всеки нокът. Пациентите с врастнал нокът имат болезнен, подут и чувствителен пръст.

Болката се усеща по периферията на нокътя, като тя се влошава при носене на тесни обувки. Повишена чувствителност се установява при натиск от всякакъв вид, дори от тежестта на спалното бельо.

При удар на засегнатия пръст се усеща рязка, мъчителна болка, тъй като тъканта е прободена още по-надълбоко от нокътя.

Врастналият нокът лесно се инфектира. Признаците на инфекция включват зачервяване, болка, подуване и топлина на областта около нокътя, секреция на гной и отделяне на водниста течност, примесена с кръв.

КАК СЕ ЛЕКУВА ВРАСТНАЛ НОКЪТ?

Лечението отчасти зависи от тежестта на състоянието. При леки и умерени случаи се прилага консервативно лечение с потапяне на засегнатия крайник в антисептични разтвори и приложение на антибактериален крем.

Крайниците се поддържат чисти и сухи. Избягват се тесни обувки или обувки с високи токчета, препоръчва се носенето на сандали, докато проблемът отшуми. За повдигане на нокътя могат да се използват шини.

Ако консервативното лечение няма успех, както и при тежки случаи, може да се наложи хирургично лечение. Хирургическият подход обикновено е частично изрязване на латералната част на нокътната плочка или пълно отстраняване на нокът