КАКВО Е ТОВА ГЕНИТАЛЕН СЪРБЕЖ?

Гениталният сърбеж, пруритус вулве (Pruritus vulvae) се характеризира с хроничен сърбеж и дразнене на кожата в гениталната област. Състоянието не е заразно, но може да доведе до стрес, дискомфорт и дори до нарушение на съня.

Засяга жени, особено след менопаузата, но е възможно да се изяви във всяка възраст. Жените могат да страдат в продължение на години и да получават само временно облекчение от лечението.

Пруритус вулве трябва да се разграничи от вулводиния - хроничен дискомфорт, болка или парене в областта на гениталиите при липса на инфекция или кожно заболяване.

КАКВИ СА ПТИЧИНИТЕ ЗА ГЕНИТАЛНИЯ СЪРБЕЖ?

Съществуват редица причини за генитален сърбеж. Те включват:

Кожни заболявания - най-често е начална проява на невродермит, по-рядко лихен планус и лихен склерозус, рядко болест на Пейджет и рак на вулвата.

Инфекции - най-често кандида, лактобацили (цитолитична вагиноза), по-рядко бактериална вагиноза, трихомониаза или паразити (педикулоза, острици).

Иритативен контактен дерматит - дължащ се на триене, тясно и неподходящо бельо, сапун или прекомерно миене на тази област със сапуни, както и прекомерно изпотяване. Механични травми при депилация, триене на кожата и лигавиците на половите органи по време на секс. Особено вредни са антибактериалните сапуни, които имат изсушаващ ефект и променят нормалната микрофлора.

Алергичен кнтактен дерматит - повишена чувствителността на кожата на вулвата към сапуни, парфюми, дезодоранти, презервативи, мокри кърпички, текстилни бои, перилни препарати.

Уринарна или фекална инконтиненция - това може да направи кожата на вулвата влажна и раздразнена. При малки момичета особено честа причина и невнимателното или недостатъчно измиване и подсушаване на областта, както и почистване на района в "неправилната" посока - от ануса към влагалището. Твърде енергичното почистване с тоалетна хартия също може да допринесе за сърбежа.

Бременността и кърменето може да предизвика сърбеж, в гениталната област и перинеума, поради променените хормонални нива. Също така поради повишения риск от кандидозна инфекция по време на бременността.

Сърбеж по време на менструация. По време на месечният цикъл хормоналните колебания водят до промени в лигавицата на външните гениталии и промяна на тяхната киселинност. Тези фактори водят до увеличаване на активността на патогенни микроорганизми и причиняват дискомфорт.

Менструалният секрет е много благоприятна среда за растежа и размножаването на патогени, особено кандида и анаеробни бактерии, причиняващи бактериалната вагиноза. Освен това, през тези дни имунната защита е отслабена. Друга причина за генитален сърбеж през време на менструацията е емоционалната уязвимост.

Недобрата интимна хигиена в този период може да доведе до вулварен сърбеж, поради развитието на патогенни микроорганизми. Превръзките трябва да се сменят на всеки 4-6 часа.

Генитален сърбеж по време на менопаузата. Този симптом при жени в менопауза често се дължи на намаление на нивата на женските полови хормони, особено естрогените. Тези хормони имат защитно действие върху лигавицата на половите органи. Това води до метаболитни разстройства, атрофия и изсушаване на лигавиците и появата на генитален сърбеж.

Силен и продължителен стрес, нервни разстройства, депресия - друг фактор, който увеличава гениталния сърбеж при емоционално уязвими жени.

Диабет и други системни заболявания - диабетът може да предизвика сърбеж в областта на вулвата, особено ако  не е добре контролиран.

Често няколко от тези фактори са налице и може да бъде трудно да се определи точната причина за сърбежа.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ГЕНИТАЛЕН СЪРБЕЖ?

Основният симптом е силният и постоянен сърбеж, който се усилва при затопляне и може да продължи с месеци и години. Вследствие сърбежа, кожата се залющва, задебелява, получават се екскориации и лихенификация по големите срамни устни. Кожата на гениталната област променя цвета си - тя става сива с белезникав оттенък.

Налице е и дискомфорт по време на полов акт. Възможни усложнения са вторична инфекция на кожата, вследствие разчесванията, която обхваща вулвата, а по-късно и вагината - вулвовагинит. В допълнение, често е налице комбинация на сърбеж и подуване на гениталиите, тяхното зачервяване и възпаление.

Диагнозата се поставя на базата на характерната симптоматика, изследването на вагинален секрет за изключване на възпалително заболяване.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА ГЕНИТАЛНИЯ СЪРБЕЖ?

На първо място бельото трябва да е широко и изработено от памук. Трябва да се избягва носенето на тесни дрехи. Полите и роклите се предпочитат пред панталоните.    Измиването на гениталната област става с вода и неароматизиран сапун веднъж дневно.

Миенето повече от един път трябва да става с вода, но без сапун. Бельото се облича след подсушаване на вулвата. След уриниране и дефекация вулвата се почиства с антисептични кърпички в посока отпред - назад. Препоръчително е по време на менструация да се използват тампони вместо превръзки.

Седящи бани с отвара от лайка, тетра и други са противопоказани, защото въпреки противовъзпалителният им ефект, те усилват сухотата на кожата и лигавиците и оттам и   сърбежа.

При сухота на лигавиците през климактериума се препоръчват локални препарати с естрогени.

Основното средство за лечение на пруритус вулве са локалните кортикостероидни кремове, но те трябва да се използват максимум за една седмица, защото по-продължителната терапия с тях води до атрофия на кожата и задълбочаване на сърбежа.

Прилагат се и перорални антихистамини вечер.