Глосодинията (Glossodynia) е дълготрайно неприятно усещане и болезненост в областта на езика, без наличие на обективни изменения.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ГЛОСОДИНИЯ?

Глосодиния често се наблюдава при жени в средна и напреднала възраст, в пред и постклимактеричния период и се свързва с психосоматични или хормонални причини. Психологични състояния, като неврози, тревожност и депресия са чест етиологичен фактор.

Глосодиния се появява и при хронична травматизация на езика от остри краища на зъби, пиърсинг на езика, недобре направени мостове, протези или коронки, при биметализъм и при увреждане на нервите от екстракция на зъби.

Понякога могат да се установят и леки възпалителни изменения на езика или контактно - алергични реакции към стоматологичните материали, както и симптоматични прояви от страна на езика при общи заболявания като диабет, анемии, недоимък на витамини от група В, нарушения във функцията на стомаха, гастро-езофагиален рефлукс, хормонален дисбаланс.

Честата употреба на кисели, пикантни или горещи храни, консумацията на алкохол и тютюн; използването на някои пасти за зъби и средства за орална хигиена с дразнещ ефект също могат да бъдат фактори за появата на глосодиния.

Медикаменти, като диуретици, антидиабетни, антихипертензивни, също могат да отключат глосодиния.

КАКВА Е КИЛИНИКАТА ПРИ ГЛОСОДИНИЯ?

Болевите усещания в областта на езика се проявяват като:

Глосалгия (Glossalgia) – спонтанна болка

Глосодиния (Glossodynia) – дълготрайно болево усещане, без да се установяват обективни изменения по езика

Глосопироза (Glossopyrosis) – мравучкане, парене в областта на езика, усещане за горящ език.

Болезненото усещане обикновено е разположено върху целия език, състоянието е хронично и рядко отминава спонтанно. Понякога болката е пареща или може да има изтръпване и дискомфорт, вместо болка и парене.

Субективни оплаквания, придружаващи болката и паренето са неприятен вкус или промяна във вкуса, загуба на апетит, жажда, сухота в устата – ксеростомия.

Пациентите съобщават за болезнено хранене и преглъщане и болка при движение на езика. Често симптомите изчезват при хранене и сън и са със спорадичен характер. Понякога са налице главоболие, тревожност и депресия, както и развитието и на страх от ракови заболявания.

Видими изменения по лигавицата на езика няма. Може да се наблюдава леко зачервена повърхност и изглаждане на папилите. Най-често са засегнати върха или гърба на езика.

С КАКВО МОЖЕ ДА СЕ СБЪРКА ГЛОСОДИНИЯТА?

Диференциална диагноза се прави с невралгии на мандибуларния клон на тригеминуса или глософарингеуса. При глосодинията няма тригерни зони и болката се повлиява при прилагане на местен анестетик, за разлика от невралгиите.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА ГЛОСОДИНИЯТА?

Лечението включва подмяна на мостове, протези, коронки. Спазва се диета – избягват се лютиви, солени и топли храни и напитки, алкохола и цигарите е уместно да се спрат. Лекува се основното заболяване, ако има такова.

Локално се изплзват анестетици и кортикостероиди. Назначават се седативни, аналгетични, сънотворни препарати и след консултация с психиатър – антидепресанти.