КАКВО Е МОРБИЛИ?

Морбили (Morbilli) е остро протичащо, силно заразно инфекциозно заболяване, което се характеризира с висока температура, хрема, кашлица, зачервяване на очите и разпространяващ се кожен обрив.

Заболяването се причинява от инфекция с морбили вирус, който спада към род парамиксовируси. Засяга се предимно дихателната система и е потенциално сериозно заболяване.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО С МОРБИЛИ?

Болестта се разпространява лесно от човек на човек. Вирусът на морбили е силно заразен. Той се пренася по въздушно-капков път чрез микроскопични капчици, които се отделят от носа и устата на болен в ранните фази на болестта, при кашлица и кихане. Заразяването с морбили може да стане и при контакт с предмети, заразени с вируса на морбили.

Морбили е едно от най-силно заразните инфекциозни заболявания. Епидемии от морбили се наблюдават на всеки 2-3 години в части на света, където не съществуват ефективни програми за ваксинация срещу болестта. Малки, локализирани взривове от морбили се регистрират в годините между епидемиите.

Епидемични взривове от морбили избухват все още в развитите европейски страни и САЩ. Тези взривове се регистрират обикновено сред неимунизирани деца в предучилищна възраст. Всеки неимунизиран е изложен на риск от заболяване от морбили и излага околните на риск.

Срещу морбили съществува естествен имунитет. Кърмачетата, родени от майка, прекарала морбили, получават пасивен имунитет, предаден от майката, траещ до края на първата година от живота им. След преболедуването от морбили, както и след правилно проведена имунизация, човек развива доживотен имунитет.

КАКЪВ Е ИНКУБАЦИОННИЯТ ПЕРИОД ПРИ МОРБИЛИ?

Инкубационният период е 7-14 дни. Болният от морбили е потенциално заразен и може да предава вируса от 1 до 2 дни преди появата на първите симптоми до пълното изчезване на обрива.

КАКВА Е КЛИНИКАТА ПРИ МОРБИЛИ?

От морбили боледуват предимно деца, но заболяването може да засегне хора във всяка възраст. По-висок риск от заболяване съществува за кърмачета, които са твърде малки за да бъдат имунизирани (първата ваксинация се прави на 1 годишна възраст) и деца, родителите на които отказват имунизация.

Морбили започва с висока температура до 40 градуса, хрема, кашлица, зачервяване и дразнене на очите (конюнктивит). По лигавицата на бузите се появяват петната на Коплик, жълтеникаво - белезникави, оградени с червен пръстен. Възпаленото гърло (фарингит) често се съпровожда от възпаление на горните дихателни пътища.

Обривът се появява 3 до 5 дни след появата на първите симптоми, започва зад ушите и отстрани на врата и прогресира от главата надолу. Обривът е съставен от малки неправилни червени пъпчици, които нарастват на големина, показват тенденция към сливане и бързо се разпространяват в рамките на 1-2 дни по тялото и крайниците, като същевременно започва да избледнява по лицето. Обривът обикновено не сърби.

За 3 до 5 дни обривът започва да отшумява и избледнява, понякога със залющване на кожата, температурата спада рязко и пациентът се чувства значително по-добре. Болният вече не е заразен.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА МОРБИЛИ?

Диагнозата се поставя на база клиничната картина и чрез изследване на кръв за антитела срещу вируса.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА МОРБИЛИ?

Лечението е симптоматично – постелен режим, пиене на много течности, противокашлични средства, капки за очи, антисептици за кожните обриви.

КАКВА Е ПРОГНОЗАТА ПРИ МОРБИЛИ?

При преболедуване се изработва доживотен имунитет. Понякога, особено при възрастни и малки деца, болестта протича с усложнения – пневмония, енцефалит, нерядко с летален изход.

МОЖЕМ ЛИ ДА СЕ ПРЕДПАЗИМ ОТ МОРБИЛИ?

Най-добрата профилактика е извършването на имунизация. Прилагането на тази ваксина е включено в задължителния имунизационен календар на България. Първата доза от ваксината се инжектира на възраст между 12 и 15 месеца, а повторната ваксинация се извършва на 4-6 годишна възраст.