КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВАТ ПЛОСКИТЕ БРАДАВИЦИ?

Плоските брадавици, Verrucae planae, Verrucae juvenilis, Flat warts, се появяват предимно у деца и младежи. Обикновено са свързани с нискорисковите   HPV-2,  HPV-3 илиHPV-10. При възрастни се срещат по-рядко и може да са проява на имунен дефицит при СПИН.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО С ПЛОСКИ БРАДАВИЦИ?

Заразяването става при близък контакт кожа с кожа, особено, когато е нарушена целостта на кожата.

КАКВА Е КЛИНИЧНАТА КАРТИНА НА ПЛОСКИТЕБРАДАВИЦИ?

Плоските брадавици са плоски, с кръгла или овална форма, леко надигнати над околната кожа и с гладка повърхност. На цвят са сиво-жълти, бледо розови, кафеникави,    пигментирани или с  цвета на околната кожа.  Размера им е няколко милиметра в диаметър.

Лезиите обикновено се локализират по лицето, китките и предмишниците, по-рядко по полулигавиците. По-често са безсимптомни, но понякога могат да сърбят. Обикновено броят им прогресивно се увеличава. Понякога са обградени от еритемна ареола, като резултат на имунологична реакция на организма. Тогава лезиите могат спонтанно да изчезнат.

При плоските брадавици по-често от обикновените е налице изоморфен феномен - поява на лезии върху одраскване или разчесване.

КАКВА Е ХИСТОПАТОЛОГИЯТА ПРИ ПЛОСКИТЕ БРАДАВИЦИ?

Типичната за брадавиците папиломатоза е по-слабо изразена, отколкото при обикновените брадавици. Налице е акантоза, хипер и паракератоза и множество балонирани клетки в горните слоеве на епидермиса. В дермата липсват възпалителни прояви.

С КАКВО МОЖЕ ДА СЕ ОБЪРКАТ ПЛОСКИТЕ БРАДАВИЦИ?

Диференциана дииагноза се прави с лихен планус, болест на Дарие, лихен нитидус, епидермодисплазия веруциформис.

КАК СЕ ЛЕКУВАТ  ПЛОСКИТЕ БРАДАВИЦИ?

Използват се криотерапия, електрокоагулация, лазер терапия, кератолитични средства, като 30% трихлороцетна киселина.