КАКВО СА ПЕРНИОНИТЕ?

Пернионите (Perniones, Chilblains) са ограничени подутини с червено-синкав цвят по акралните части – ръце, крака, нос, уши, възникващи под влияние на ниски температури и висока влажност на въздуха. Протичат със сърбеж, парене, понякога с мехури и разязвяване.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ПЕРНИОНИ?

Пернионите са локализирана форма на васкулит у предразположени индивиди. При такива болни често се откриват студови антитела (аглутинини), които причиняват тромботични запушвания и спазъм на артериолите на дермата в акралните участъци.

В резултат на това се появяват симптоми на възпаление – зачервяване, оток, сърбеж, болка, поява на мехури. Заболяването се наблюдава при млади хора, по–често при жени. Те обикновено имат и прояви на акроцианоза.

Предразположени към перниони са пушачите, слабите хора, болни от лупус еритематозус, пациенти със затруднено кръвообращение и тези, които живеят и работят на студено.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ПЕРНИОНИ?

Промените се локализират по пръстите на ръцете, краката, петите, носа, ушите, по–рядко гърба на дланите и ходилата, както и по страничните части на бедрата, при жени с изразени бричове. Пациентите съобщават за сърбеж, парене, по-рядко болка.

Симптомите се влошават, когато пациента влезе в топло помещение. Тогава обривите стават по–червени и подути. При по–тежки случаи, в центъра на обривите се образуват мехури, които при пукане оформят ерозивно-язвени промени, които епителизират бавно.

Обривите са единични или множествени, имат синкаво-червен цвят и са студени при пипане. Изчезват сами, ако пациентът избягва излагането на студ. По–рядко, могат да траят месеци.

При оздравяване на същите участъци на кожата обикновено се появява залющване. Заболяването показва подчертана склонност към рецидиви през студените и влажни сезони на годината.

Особена форма е Pernio follicularis – еритемни петна около космените фоликули, често с фоликуларна хиперкератоза и прояви на Cutis anserina (гъша кожа).

КАК СЕ ЛЕКУВАТ ПЕРНИОНИТЕ?

Използват се локални кортикостероиди и физиотерапевтични процедури. Съдоразширяващите средства са със съмнителен ефект. Превенцията включва избягване излагането на студ и носене на топли дрехи.