КАКВО Е ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Херпес-вирусната инфекция се причинява от вирусите Herpes simplex I и II, причиняващи характерни лезии по кожата и лигавиците, най-често по лицето или гениталната област.

Вирусът на herpes simplex се представя в два варианта - I и II тип. Herpes simplex labialis и Herpes simplex genitalis. Те се разграничават чрез лабораторна диагностика и по локализацията на клиничните прояви.

Заразяването става от човек на човек чрез ексудата от мехурчетата, слюнка, сълзи, директно чрез целувка, полов акт или индиректно по въздушно-капков път или чрез предмети. Това става още по време на раждането или до края на първата година при тип I, а при гениталния херпес – след започване на полов живот.

В последните години се отбелязва тенденция към по-чести инфекции, особено от Herpes simplex II. Тежки и масови заболявания, често с фатален изход, се наблюдават при имуносупресия. Вируса има и канцерогенен ефект.

Вирусът на херпес симплекс спада към алфа-херпесните вируси от семейство Herpesviridae, в което са идентифицирани повече от 70 вида.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

I Първичната инфекция с вируса на херпес симплекс в 99 % не се долавя клинично и се открива по наличие на антитела в серума. Приема се, че първичното разпространение на инфекцията от първичното огнище може да се осъществи чрез преминаване на вирусните частици от клетка в клетка, по кръвен път или чрез нервните клетки.

При клиничното оздравяване вирусите остават в латентно състояние в сетивните ганглии, потискани от хуморалния имунитет. При спадане на имунитета, под влияние на бактериални и различни вирусни инфекции, във връзка с интоксикации, стомашно-чревни, неврогенни смущения или външни химични, физични и неврологични дразнители, намиращи се в латентна фаза вируси могат да се активират и причиняват рецидиви.

Противовирусният имунитет, който се изгражда, е хуморален и клетъчен. Хуморалните антитела се доказват 1 до 3 седмици след преминаване на инфекцията. Някои от тях преминават през плацентата и се долавят в първите месеци след раждането. Клетъчният имунитет се осъществява от Т-лимфоцитите, макрофагите и други имунни клетки.

Първичните инфекции с вируса на herpes simplex протичат по-тежко и остро, поради факта, че няма още изработени антитела.

Gingivostomatitis herpetica е инфекция у деца между 1-5 години, характеризираща се с остро протичане, ангажиране на усната лигавица и общи прояви. След инкубационен период от 2-7 дни, устната лигавица и полулигавицата се зачервяват, отичат и осейват с мехурчета с размер 1-2 мм до 1 см.

Те бързо преминават в болезнени и кървящи ерозии. Сливиците и гърлото обикновено не се засягат. Съпътстват се от обилно слюноотделяне и неприятен дъх от устата. Регионалните лимфни възли са болезнени и увеличени. Температурата се повишава до 39-40 градуса. Загубата на апетит в съчетание с болезнените ерозии силно затрудняват храненето, дори приема на течности.

При деца с увреден имунитет, след морбили, варицела, скарлатина и др. инфекции, херпетичния обрив се разпространява към гърлото и хранопровода, по кожата на устните, около очите , половите органи, пръстите на ръцете. Развива картина на aphtoid Pospischill-Feyrter.

Eczema herpeticum е тежка форма на първична инфекция от herpes simplex. Тя се развива най-често при деца с предшестваща сърбяща дерматоза и състояние на намален имунитет, а заразяването се осъществява от наличния вече гингивостоматит.

Инкубационият период е 5-10 дни. Общото състояние се влошава, температурата се покачва, болните са унесени, интоксикирани, обезводнени, особено при наличие на повърщане и диария

Появяват се пръснати, а на места и групирани мехурчета, най-често по лицето, шията, горните крайници. За 2-3 дни мехурчетата нагнояват, хлътват в центъра и се разширяват периферно. Това състояние може да продължи от 5-6 седмици.

Херпесен сепсис у новороденото. Източник на инфекцията е болната майка, а заразяването става по време на раждането. По изключение източник на инфекцията може да бъде и медицинския персонал. Инкубационният период е от 3-6 дни. Началото е остро с повишена температура, задух и жълтеница. Черният дроб и слезката са увеличени.

Влошеното общо състояние се съчетава с херпетични обриви по кожата и лигавиците - развива се херпетичен стоматит и вулвовагинит, със склонност към кървене. Засягането на централната нервна система се изразява с данни за менингоенцефалит. За 5-6 дни заболяването завършва фатално. Родилки с генитален херпес раждат чрез секцио, а при раждане се прилагат имунностимулиращи средства.

Първичните гениталните инфекции се причиняват от Herpes Simplex II. Те протичат под формата на профузен баланит (възпаление на главата на половия член) и вулвовагинит (възпаление на вулвата и влагалището), съпътствани от регионално възпаление на лимфните възли и общи прояви. Често са налице цервицит и уретрит.

II Вторични херпес симплекс инфекции

Те са резултат от реактивиране на вирус в латентно състояние при снижение на имунитета или при реинфекция.

Херпес-вирусен везикулозен дерматит е най-типичната болестна проява на инфекция с вируса на херпес симплекс. Клинично инфекцията от първи тип, херпес симплекс лабиалис (фациалис) най-често се проявява по или около устните, а при втори тип, херпес гениталис се засягат ано-гениталната област, седалището и пръстите на ръцете. Заболяването протича в 4 клинични стадия:

1. Еритемен – започва с пареща болка и зачервяване по лигавиците и полулигавиците.

2. Везикулозен – върху еритема се появяват малки везикули или пустули, които бързо се пукат.

3. Улцерозен – при спукване на везикулите се образуват малки ерозии.

4. Епителизиращ. За около 7 дни лезиите епителизират. Когато са засегнати лигавиците, везикули много рядко се наблюдават, поради бързата им еволюция. Тези 4 стадия са по-добре видими, когато е засегната кожата.

Херпекс симплекс лабиалис е често срещана форма, характеризираща се с локализиране на инфекцията около устата с наличие на характерен обрив - няколко везикули, които след разпукването си преминават в ерозии. Последните преминават бързо с развитие на коричка.

Херпес симплекс фациалис може да бъде локализиран навсякъде по лицето. Най-често причинител на херпес-вирусна инфекция на лицето и на устните е Herpes simplex I, a причинител на гениталния херпес е Herpes simplex II, но в някои случаи Herpes simplex II може да доведе до везикулозен дерматит на устните и обратно.

Обривът може да обхване малки или по-големи повърхности, при което мехурчетата могат да се слеят в по-големи мехури с неправилна форма – Herpes bullosus.

Оточните форми на херпес—симплекс везикуларен дерматит наподобяват булозен еризипел – Herpes oedematosus.

Herpes zosteriformis е по-особена форма, наподобяваща херпес зостер, при която обривите са разположени по хода на някой нерв.

Folliculitis herpetica. Характеризира се с бързопреходни фоликуларни везикули по брадата.

Perionyxis herpetica. Засяга се околонокътния вал и пръстите на ръцете. В повечето случаи се касае за инфекция от втори тип на вируса.

След кратки или продължителни ремисии херпетиформения обрив се появява в една и съща област – Herpes recidivans.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Диагнозата се поставя клинично. В някои случаи диагностичното значение имат и серологични изследвания: вируснеутрализиращата реакция, реакция на свързване на комплемента, пасивна хемаглутинация, директна и индиректна имунофлуоресценция.

КАКВИ УСЛОЖНЕНИЯ МОЖЕ ДА ИМА ПРИ ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Усложнения на херпес—вирусен везикулозен дерматит са бактериална инфекция, кандидоза, елефантиазис, малигнена дегенерация. Развитието на базоцелуларен и епиноцелуларен карцином се среща по-често при инфекции от втори тип.

КАКВА Е ДИФЕРЕНЦИАЛНАТА ДИАГНОЗА ПРИ ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Диференциална диагноза на херпес—вирусния везикуларен дерматит се прави с импетиго, медикаментозни обриви, еризипел, herpes zoster при интеркостално разположение на мехурчетата и силна болезненост.

КАК СЕ ЛЕКУВА ХЕРПЕС СИМПЛЕКС?

Локално се използват антисептични средства, Ацикловир, Зовиракс крем. Общо може да се даде Ацикловир в доза 5 пъти по 200мг.