КАКВО Е СЪРБЕЖ?

Сърбежът (Pruritus) е дразнене на кожата, което води до желание за чесане. Сърбежът е често срещан проблем и може да бъде локализиран (ограничен в една област на тялото) или генерализиран. Сърбежът може да възникне с или без кожни обриви.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА СЪРБЕЖ?

Различават се две основни групи сърбеж:

Недерматологичен сърбеж (Pruritus sine materia)

Появата на сърбеж върху видимо непроменена кожа налага основно изследване на болния и търсене на причината за неговата появата.

Редица вътрешни болести могат да бъдат съпроводени от сърбеж: хепатит (Pruritus hepaticum), диабет (Pruritus diabeticorum), болести на бъбреците (Pruritus nephriticus), на щитовидната жлеза, бременност (Pruritus gravidarum).

Сърбежът може да е проява на злокачествено заболяване на вътешните органи (Pruritus paraneoplasticus), на паразитози – ехинококоза и др, на неврологични и психични разтройства (Pruritus neuroticus). Приемът на някои медикаменти – морфин, бетаблокери и др. може да доведе до сърбеж.

Сухотата на кожата е основен фактор при появата на сърбежа. Суха кожа се среща индивидуално, при атопичен терен и в напреднала възраст (Pruritus senilis).

Трябва да се знае, че с всяка изминала година от живота количеството на вода в организма намалява и кожата се изсушава. Сърбежа е особено силен след баня, когато кожата се изсушава още повече от измивните препарати.

Дерматологичен сърбеж (Pruritus cum materia)

При тази форма сърбежа е свързан с някои кожни заболявания – краста, ухапване от насекоми, урикария, микози, дерматити и екземи, лихен планус и др.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА СЪРБЕЖА?

На първо място при къпане трябва да се използва хладка, а не гореща вода. Да се избягват сапуни с парфюми и дезедоранти със спирт. Дрехите трябва да са по–широки, не прилепнали и памучни, а не вълнени или от изкуствени материи.

Използват се мазни овлажняващи кремове, ако кожата е суха и лющеща се. При локализирани сърбежи се използват корикостероидни кремове. Перорално се прилагат антихистамини.