Какво е анетодермия?

Анетодермия (Anetoderma, Atrophia maculosa cutis) представлява загуба на еластични влакна в дермата, което води до участъци с тънка, атрофична кожа.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА АНЕТОДЕРМИЯ?

Етиологията на анетодермията не е известна. Загубата на еластична тъкан може да се дължи на дефектен синтез на еластин, повишено производство на еластолитични ензими, загуба на еластолитични ензимни инхибитори, еластофагоцитоза или дегенерация на еластични влакна, вследствие на локална исхемия, индуцирана от микротромбози в дермалните съдове.

В резултат на това е налице частична или пълна загуба на еластична тъкан в дермата. Отслабването на еластичната мрежа води до нестабилност и хернииране на кожата. Електронната микроскопия показва, че еластичните влакна са фрагментирани и с неправилна форма и понякога могат да бъдат заличени от макрофагите.

КАКВИ ФОРМИ НА АНЕТОДЕРМИЯ СЪЩЕСТВУВАТ?

Анетодермията бива първична, идиопатична, с поява на атрофични лезии в области на кожата, които изглеждат нормални преди появата на атрофията или вторична - предшествана от възпалителен процес. Заболяването е по-често при жените, обикновено между второто и четвъртото десетилетия от живота.

Anetodermia erythematosa (Jadassohn-Pellizzari). Нарича се още възпалителна анетодермия, защото появата на атрофични участъци се предшества от възпалителни прояви под формата на еритемни петна.

Anetodermia maculosa (Schweninger-Buzzi). Касае се за идиопатична невъзпалителна форма на анетодермия, при коята атрофията настъпва без предшестващи възпалителни прояви.

Anetodermia Passini-Pierini. Среща се по-често при жени с морфеа. Сега се смята, че се касае за склеродермия циркумскрипта суперфициалис.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ АНЕТОДЕРМИЯ?

Заболяването е по-често при жените, обикновено между второто и четвъртото десетилетие. Клинично анетодермията се представлява с овални атрофични лезии с диаметър от 5 до 30 милиметра, най-често по гръдния кош, гърба, шията и горните крайници. Броят им варира от няколко до стотици.

Лезиите могат да бъдат плоски, надигнати или депресирани, с телесен цвят, жълто-кафеникави или синкавобели. Повърхността на кожата е силно изтъняла и се набръчква при движение, подобно на цигарена хартия. При мануален преглед пръста потъва без съпротива като в дупка в следствие ограничена загуба на еластичност на кожата. Кожата се връща отново, когато съпротивлението от пръста бъде премахнато.

Нови лезии често продължават да се образуват в продължение на много години, а по-старите персистират. Подобни атрофични макули могат да се получат и вторично, след прекарани акне и варицела или след вторични папулозни сифилиди. Диагнозата се доказва чрез кожна биопсия.

КАК СЕ ЛЕКУВА АНЕТОДЕРМИЯТА?

Няма ефективно лечение. При вторична анетодермия лечение на основното възпалително състояние може да предотврати ново увреждане.