КАКВО Е КЕРАТОЗИС ПИЛАРИС?

Кератозис пиларис (Keratosis pilaris, Keratosis follicularis) е състояние на кожата, при което в космените фоликули се натрупва рогова материя, вследствие свръхпродукция на кератин. Това води до загрубяване на кожата и появата на характерна изпъкналост при косъма.

Състоянието не е опасно, a е козметичен дефект. Често се нарича кокоша, гъша или пилешка кожа. Подобно състояние се получава при настръхване на кожата. Състоянието кератозис пиларис се среща доста често. Нарича още фоликуларна хиперкератоза. Според някои автори е лек вариант на ихтиоза - Ichtyosis follicularis.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА КЕРАТОЗИС ПИЛАРИС?

Причината за неговата поява е свръхпроизводство на кератин, който се натрупва в космените фоликули като запушалки, които приличат на малки „драскащи” пъпчици.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ КЕРАТОЗИС ПИЛАРИС?

Заболяването се проявява при деца и млади момичета през пубертета. Забелязват се подобни на пъпки малки бели или розови изпъкналости, а кожата на допир е груба. В по-голям процент от случаите кератинизацията обхваща минимална част от кожата и остава незабелязана.

Най-често се локализират по страничните части на мишниците, бедрата и глутеусите, но могат да се появят по всяка една част на тялото, както и лицето. При излагане на слънце при светлокожите те са леко червеникави, докато при тъмнокожите имат кафява оцветка.

Интензитетът на оцветяването може да се увеличи по време на бременност. Състоянието често е по-изявено през зимата, когато заради студа кожата е по правило по-суха. Донякъде е свързано със сухотата на кожата. За щастие гъшата кожа често изчезва с възрастта и по-рядко се наблюдава след 30 години.

Кератозис пиларис може да се сбърка с акне, когато засяга лицето. Пъпките обаче се различават съществено – тези при кератозис пиларис са с големината на песъчинки, най-често са бели, а зачервяването, ако има такова, е около тях.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА КЕРАТОЗИС ПИЛАРИС?

При лечение на кератозис пиларис се прилагат предимно локални кремове и лосиони с кератолитичен ефект, съдържащи млечна киселина, гликолова киселина, салицилова киселина, витамин A и D. Препоръчително е и използването на слънцезащитни кремове.