КАКВО Е СКАРЛАТИНА?

Скарлатината (Scarlatina) е заболяване, засягащо най-често деца на възрастта от 3 до 13 години. Бебетата до 6-месечна възраст много рядко могат да се разболеят от скарлатина, тъй като са предпазени от антителата, преминали от майката.

Заболяването е предимно през есенния и зимния сезон. Причинителят на скарлатината са бактерии - бета-хемолитични стрептококи от група А. Тези бактерии могат да предизвикат инфекция на гърлото и кожата.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО СЪС СКАРЛАТИНА?

Скарлатината се предава най-често от човек на човек по въздушно-капков път при кашляне, кихане или разговор, но е възможно и заразяване с храна или различни замърсени предмети: играчки, съдове, неизмити ръце и други.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ СКАРЛАТИНА?

Скарлатината e вид шарка. Първите симптоми на заболяването могат да се появят от няколко часа до 12 дни след заразяването. Започва с повишена температура около 39°С, главоболие, силна отпадналост и лесна уморяемост, повръщане, особено при малките деца.

Важен симптом е обривът под формата на дребни червени петънца, които най-напред се появяват в областта на шията и горната част на гръдния кош, по слабините и сгъвните повърхности на крайниците и впоследствие се разпространяват по гърдите, корема и шията.

Най-интензивен е обривът по вътрешната повърхност на ръцете и краката, особено в гънките на предмишниците, лакътните и коленните ямки, по долната част на корема и вътрешните повърхности на бедрата. При тежките форми на заболяването могат да са налице и хеморагични обриви.

Болните от скарлатина са с ярко червени бузи и периорална бледост. Обрива не засяга носа и зоната около устата, като се образува бледа триъгълна зона, т. нар. “триъгълник на Филатов”. Кожата на зоболелите е като настръхнала - “гъша кожа”, усеща се груба като шкурка.

Първите дни езикът е покрит с белезникав налеп, към третия ден се очиства и е силно зачервен с видими връхчета, т.нар. “малинов” език. Устните са силно зачервени. Гърлото е зачервено, налице е гнойна ангина с налепи. Пациента има болка при преглъщане.

Шийните лимфни възли могат да са уголемени и болезнени при палпация.

При преминаване на обрива е типично последващото трицевидно лющене на кожата, което се появява след една седмица до десет дни и е най-изразено по дланите и ходилата, като може да продължи до месец и повече.

КАКВИ УСЛОЖНЕНИЯ МОГАТ ДА СЕ РАЗВИЯТ ПРИ СКАРЛАТИНА?

В хода на заболяването могат да се развият некротизираща ангина, отит, менингит, енцефалит, артрит, хепатит, остеомиелит, ендокардит, миокардит, перикардит, гломерулонефрит.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА СКАРЛАТИНА?

Диагнозата се поставя въз основа на оплакванията на пациента и клиничното протичане, прегледа от лекаря и епидемиологичната информация за контакт с болен от скарлатина.

От прегледа на детето лекарят ще обърне внимание на гърлото, езика и сливиците, обрива по тялото и зачервяването на бузите и ще палпира лимфните възли.

Допълнителна информация дават и назначените лабораторните изследвания. При скарлатина се установяват левкоцитоза, неутрофилия, олевяване, ускорено СУЕ, повишени стойности на С-реактивен протеин.

При усложнения от страна на черния дроб има леко увеличаване на трансаминазите и серумния билирубин. В урината може да има белтък и повишен уробилиноген.

За потвърждаване на диагнозата се взема секрет от гърлото за микробиологично изследване за откриване на инфекциозния бактериален причинител. При доказването на β-хемолитичен стрептокок от група А в гърлен секрет трябва да се вземе под внимание и широкото разпространено носителство.

КАК СЕ ЛЕКУВА СКАРЛАТИНАТА?

Лечението е с пеницилин, при свръхчувствителност – еритромицин, както и симптоматични средства.