КАКВО Е МИКОЗА НА НОКТИТЕ?

Микоза или гъбички на ноктите (Onychomycosis, Tinea unguium, онихомикоза) е често срещано хронично, бавно прогресиращо заболяване, което води до разрушаване на нокътната плочка.

Инфекция на ноктите се среща по целия свят. Заболяването може да се локализира само по ноктите, но често се съчетава и с Tinea pedum или Tinea manuum.

КОИ СА ПРИЧИНИТЕЛИТЕ НА МИКОЗАТА НА НОКТИТЕ?

Микоза на ноктите е най-често се причинява от дерматофитни гъбички, рядко - дрожди и плесени. Най-честите причинители са: Trichophyton rubrum и по-рядко Trichophyton mentagrophytes и Epidermophyton floccosum.

КОИ СА РИСКОВИТЕ ФАКТОРИ ЗА РАЗВИТИЕ НА ОНИХОМИКОЗА?

Онихомикозата се предава чрез пряк контакт със заразени предмети, най-често кърпи, чорапи, обувки, душ кабини и други.

Факторите, които могат да повишат риска от развитие на ноктите микоза:

Възрастни хора, тъй като намалява притока на кръв и се забавя растежа на ноктите;

Хронична травма (тесни обувки);

Лоша периферна кръвна циркулация;

Бавният растеж на нокътя;

Обилно изпотяване;

Мъжки пол, особено когато има фамилна история на гъбични инфекции на ноктите;

Работа в мокра среда;

Обувки и чорапи, които пречат на вентилацията и не абсорбират потта;

Съжителство с хора, страдащи от микоза на ноктите;

Ходене боси на обществени места (плувен басейн, фитнес зала и душ кабина);

Кожни заболявания, протичащи със засягане на ноктите, например псориазис;

Наличие на диабет, отслабена имунна система.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ОНИХОМИКОЗА?

При микозата на ноктите се уврежда нокътната плочка от латералната страна или свободния ръб. В нокътя се образува мрежа от мицел, който се храни с кератина от нокъната плочка, което води до промяна в прозрачността и цвета на нокътя, а по-късно и до деструкция.

Инфекцията започва най-често като белезникаво или жълто петно на повърхността на нокътя, близо до латералната нокътна гънка. След време процесът се разпространява към основата на нокътя, който потъмнява, загубва лъскавината си и може да стане жълтеникав или кафеникав до черен на цвят.

По-късно нокътната плочка задебелява, става чуплива, ронлива, с назъбени ръбове и изкривена форма, образува се хиперкератоза. Масивната инвазия води до тотална дистрофична онихомикоза.

Онихомикозата започва обикновено от един нокът и постепенно обхваща другите, както и околната кожа.

Заразената нокътната плочка може да се отдели от нокътното легло - онихолиза.Може да има болка в пръстите на краката и ходилата.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА ОНИХОМИКОЗА?

Диагнозата микоза на ноктите се поставя на базата на:

Лабараторната диагностика с културелно изследване

Серологични тестове

Микроскопски методи.

С КАКВО МОЖЕ ДА СЕ ОБЪРКА ОНИХОМИКОЗАТА?

Диференциална диагноза на ониходерматофитията се прави с ониходистрофия при псориазис, лихен планус, травматична онихолиза.

КАК СЕ ЛЕКУВА ОНИХОМИКОЗАТА?

Лечението се провежда със системни антимикотични препарати. Най-ефективни са тербинафин и итраконазол. Лечението се провежда за 4 месеца, понякога - повече.

Медицински лак за нокти - нанася се върху нокътната плочка и заобикалящата кожа веднъж дневно. Въпреки упоритите реклами, няма добър ефект.

Лечение с локални кремове и течности за нокти. Втриват се в засегнатите нокти. Също са без особен ефект.

Хирургическо отстраняване на нокътя. Освен че е много болезнено, този метод е също тотално безполезен, въпреки упоритостта на много хирурзи, защото при онихомикоза е засегнато и нокътното ложе и при прорастването на новият нокът, той също се заразява задължитено;

Лазер и фотодинамична терапия. Този вид лечение е доста скъпо, но въпреки продължителните процедури рядко е ефективно.