КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА СИНДРОМА НА СУИТ?

Суит синдром (Syndroma Sweet, Acute febrile neutrophilic dermatosis), остра фебрилна неутрофилна дерматоза, e рядко заболяване, което се свързва с хематологични (левкемия), имунологични болести (ревматоиден артрит, синдром на Бехчет), неоплазми, бременност, прием на лекарства.

Протича с левкоцитоза, треска и внезапна поява на кожни лезии предимно по ръцете, врата, главата и тялото.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА СИНДРОМА НА СУИТ?

Точните причини за появата на синдрома са неизвестни, но следните рискови фактори предразполагат появата му:

Вирусни и бактериални инфекции, най-често на горните дихателни пътища. Много пациенти съобщават за грипоподобен синдом, предшестващ появата на обрива.

Възпалителни заболявания на червата.

Бременност.

Неоплазмите са чест тригерен фактор, най-често левкемия, по-рядко рак на гърдата и на колона, което дава основание на някои автори да причислят този синдром към паранеопластичните синдроми.

Медикаменти – антибиотици, сулфонамиди, НПВС, имуран.

КАКВА Е КЛИНИЧНАТА КАРТИНА НА СИНДРОМА НА СУИТ?

По-предразположени към този синдром са жените на възраст между 30 и 50 години. Заболяването започва с фебрилитет и често с грипоподобен синдром. Температурата трудно се повлиява от антипиретици, но драматично спада след приложение на кортикостериди.

Обривите засягат ръцете, лицето, шията и трункуса. Представят се с еритемо-ливидни, леко надигнати над нивото на кожата плаки, умерено болезнени при натиск. Срещат се и нодуларни лезии с размер от грахово зърно до орех.

Понякога върху тези плаки могат да се оформят везикули или пустули. Плаките търпят бързо обратно развитие след кортикостероидна терапия, а на местата им често остават постлезионални хиперпигментации.

Когато този синдром е проява на паранеоплазия, кожните лезии може да са първият признак на възникналата неоплазма.

Друг съществен белег на този синдром е периферната левкоцитоза с олевяване. Броят на левкоцитите бързо се нормализира след започване на кортикостероидна терапия. Персистирането им обикновено говори за наличие на левкоза.

Понякога, освен класическата триада фебрилитет, кожни обриви и левкоцитоза, са налице и лигавични лезии, ставни и мускулни болки, засягане на стомашно-чревния тракт и нервната система. Често е и очното засягане – конюнктивит, корнеални улцерации, повишено очно налягане.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА СИНДРОМ НА СУИТ?

Обикновено диагнозата се поставя лесно на базата клиничната картина и триадата фебрилитет, левкоцитоза и типични кожни лезии. Понякога обаче кожните прояви не се съпътсват от фебрилитет и левкоцитоза.

Хистологичната картина е специфична – налице е неутрофилен възпалителен инфилтрат в дермата и левкоцитоклазия.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА СИНДРОМА НА СУИТ?

Използват се кортикостероиди, обикновено в доза 60мг преднизолон дневно, както и локални кортикостероиди. Симптомите отшумяват няколко дена след започване на лечението, но рецидивите са чести.