КАКВО Е БАКТЕРИАЛНА ВАГИНОЗА?

Бактериалната вагиноза е инфекция на влагалището, без възпалителен характер, при която нормалната флора (лактобацили) се замества с анаеробни бактерии в големи количества –   Gardnerella vaginalis, Mobiluncus и Micoplasma. Обикновено се съпровожда от течение с неприятна миризма.

КОЛКО ЧЕСТА Е БАКТЕРИАЛНАТА ВАГИНОЗА?

Бактериалната вагиноза е  най–честата вагинална инфекция и най-честата причина за вагинално течение.

КОИ СА ПРИЧИНИТЕ  ЗА ПОЯВАТА НА БАКТЕРИАЛНА ВАГИНОЗА?

Най–често се появява след полов контакт. Мъжете обикновено са преносители, без да развиват симптоми. Честата смяна на сексуалният партньор е основен рисков фактор.

Фактори, които увреждат нормалните бактериални лактобацили също водят до развитие на бактериална вагиноза. Това са употребата на вагинални душове, тампони, прием на контрацептиви и антибиотици, климакс.

Инфектиране с друга полово-предавана инфекция – кандида, хламидия, микоплазма, уреаплазма, гонорея е предразполагащ фактор за развитие на бактериална вагиноза.

Заболяването се свързва с ендометрит и салпингит след медицински манипулации, като биопсия на ендометриума, хистеректомия, поставяне на вътрематочна спирала, цезарево сечение, кюретаж.

Синергичното действие на различни групи анаеробни микроорганизми, при едновременно редуциране на лактобацилите от нормалната вагинална флора е съществено за възникването на бактериалната вагиноза.

Културелното диказване на Gardnerella vaginalis не е диагностичен критерий, защото този микроорганизъм се изолира при повече от половината здрави жени.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ НА БАКТЕРИАЛНА ВАГИНОЗА?

Жени с бактериална вагиноза имат умерено изразено течение с неприятна миризма (на развалена риба) и сивкав, бял или зеленикав  цвят. По време и след полов акт тази миризма се усилва.

Понякога има сърбеж по гениталиите и парене при уриниране. Половината жени с бактериална вагиноза нямат обаче никакви симптоми.

Понякога мъжете, които са партньори на жени с бактериална вагиноза се оплакват от известен дискомфорт в пикочния канал, залющване по главичката на пениса и препуциума и неприятна миризма.

КАКВИ СА УСЛОЖНЕНИЯТА ПРИ БАКТЕРИАЛНА ВАГИНОЗА?

По–голям риск от заразяване с други полово предавани инфекции, по–голям риск от усложнения при раждане и хирургически манипулации.

При бременни жени има повишен риск от късен аборт, преждевременно раждане и послеродов ендометрит.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА БАКТЕРИАЛНАТА ВАГИНОЗА?

Взима се вагинален секрет, а при мъжа – уретрален. На микроскоп се наблюдава препарат, оцветен с метиленово синьо и по Грам. Наблюдават се така наречените ключови клетки (clue cells). Това са епителни клетки, покрити с огромно количество анаеробни бактерии.

Диагнозата се поставя при наличието на три от следните критерии:

1. Хомогенен, сивкав секрет по вагиналните стени

2. pH на вагиналното съдържимо > 4,5

3. Миризма на риба при прибавяне на 10% КОН към капка вагинален секрет

4. Clue cells на препарат, оцветен с метиленово синьо, Salt and peper cells при препарат, оцветен по Грам.

КАК ДА СЕ ПРЕДПАЗИМ ОТ БАКТЕРИАЛНА ВАГИНОЗА?

Трябва да се лимитира броя на половите партньори, да се използва презерватив. Презервативът трябва да се постави в самото начало на интимния контакт, защото при бактериална вагиноза се засягат и външните полови органи и при допир може да се осъществи заразяване.

КАК СЕ ЛЕКУВА БАКТЕРИАЛНАТА ВАГИНОЗА?

Metronidazole 2x500 mg p.o, Metronidazole gel или glob. Metronidazole 2,0 p.o. за партньора. Clindamycin 2x300 mg p.o, Clindamycin vaginal creme.

Специално предупреждение: До 80% от жените развиват рецидив до 9 месеца след успешно лечение!