КАКВО Е ЕРИТЕМА НОДОЗУМ?

Еритема нодозум (Erythema nodosum) е полиетиологично заболяване на кожата, протичащо с еритемо-възловидни изменения, най–често по долните крайници.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ЕРИТЕМА НОДОЗУМ?

Еритема нодозум може да се появи самостоятелно или като симптом при други заболявания. Причините най–често са:

Инфекции. Най–често стрептококи, след стрептококова ангина, протичаща с повишена температура, отпадналост, болки в гърлото и ставите. Други инфекциозни агенти са йерсиниоза, туберкулоза, орнитоза, кокцидиомикоза, хепатит Б и др.

Медикаменти. Контрацептиви, салицилати, антибиотици, сулфонамиди и др. Медикаментозната еритема нодозум се характеризира с липса на повишена температура, левкоцитоза, не се засяга общото състояние. Характеризира се с по–силно изразена и по–трайна остатъчна пигментация.

Общи заболявания. Често причина за еритема нодозум са болест на Бехчет, на Крон, саркоидоза, неоплазма на вътрешните органи и др.

Еритема нодозум е имунологично заболяване, характеризиращо се с отлагане на имунни комплекси в дълбоките кръвоносни съдове на дермата, най–често на подбедриците. Предразполагащи фактори са стазата при стоене прав и студът, който забавя кръвния ток. По–предразположени са жени с обезитас и цилиндрична форма на подбедриците.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ЕРИТЕМА НОДОЗУМ?

Заболяването може да започне с повишена температура, неразположение, възпаление на горните дихателни пътища и стави болки. По предната повърхност на подбедриците, под колената се появяват червени, надигнати, с големина от лешник до орех, болезнени възли.

Понякога обривите се разполагат и по бедрата и горните крайници.  По ръцете лезиите са по-малки. Измененията отзвучават обикновено спонтанно за няколко седмици, като стават от надигнати - плоски и променят цвета си в син, след това в зелен и жълт, като синините при контузия.

Лезиите често остават хиперпигментирани, леко залющени послезионални петна. Едновременно с преминаващите лезии могат да се появят и нови. Възлите могат да се слеят в плаки и да имитират еризипел.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА ЕРИТЕМА НОДОЗУМ?

Обикновено диагнозата се поставя лесно на база клиничната картина. При затруднение се прави биопсия на дълбоките слоеве на кожата, която показва характерни възпалителни промени.

КАК СЕ ЛЕКУВА ЕРИТЕМА НОДОЗУМ?

Използват се нестероидни противовъзпалителни средства при по-леките и системни кортикостероиди при по-тежките форми. При данни за инфекция – антибиотици.  Важно е да се знае, че перспективата е добра и заболяването търпи спонтанно излекуване.