КАКВО Е РОЗОВ ЛИШЕЙ?

Розовият лишей (Pityriasis rosea Gibert) е остро протичащо кожно заболяване, характеризиращо се с розови петна, покрити със специфични сквами и липса на рецидиви – т.е. с траен имунитет.

КОИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА РОЗОВ ЛИШЕЙ?

Розовият лишей е вирусно заболяване. В подкрепа на това е цикличното му протичане и последващият имунитет, както и изолираният Човешки херпесен вирус 7 (HHV–7 ) от пациенти с това заболяване.

Съществуват дерматолози, които още поддържат старото схващане, че е израз на контактна алергия – поради  появата му след обличане на нови дрехи.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ РОЗОВ ЛИШЕЙ?

Наблюдава се най-често във възрастта между 15 и 35 години, предимно през пролетта и есента. Обикновено обривът започва внезапно с появата на едно кръгло или овално петно с диаметър от 2 до 5 ст , наподобяващо медальон с жълтеникав център и белезникавата леко залющена периферия.

Тази първична плака,   наречена още „майчина плака“, при половината от болните се разполага в областта на туловището, а при останалите и в други части на тялото. При част от болните майчината плака липсва, а в други случаи заболяването може да протече само с майчина плака, без вторични обриви.

По-късно, след няколко дни до две седмици, в областта на тялото – предимно по гърдите, гърба и корема, мишниците и бедрата – зони, защитени от слънчева светлина, се появяват множество леко надигнати розови петна с овална форма, покрити с фини белезникави сквами.

Сквамите са много характерни – слепени в периферията и свободно надигнати в центъра. Те не обхващат цялото еритемно петно – по края остава еритемен вал, непокрит от сквамите. Лезиите се разполагат симетрично, като по кожата на гърба се разполагат в линии, подобно клоните на елха.

Началният им размер е колкото лещено зърно, като постепенно нараства до размера на малка или средно голяма монета. При деца обривите могат да обхванат лицето и окосмената част на главата. Субективни оплаквания обикновено липсват.

Понякога заболяването може да засегне цялото тяло. В тези случаи обривът се задържа обикновено по-дълго време и е възможно пациентите да усещат лек до умерен сърбеж.

Протичането на заболяването е циклично, като обикновено преминава за около 4-6 седмици, в  редки случаи за 6 месеца. На местата на обривите временно могат да останат кафеникави петна.

КАКВИ АТИПИЧНИ ФОРМИ НА РОЗОВ ЛИШЕЙ СЪЩЕСТВУВАТ?

Pityriasis rosea iritata – получава се при енергично търкане на лезиите при къпане или най-често при лечение с антимикотични спиртове, поради грешна диагноза. Обривите стават по-тъмно червени и често хеморагични, продължителността на заболяването се увеличава.

Pityriasis rosea haemorrhagica – понякога лезиите имат хеморагичен характер.

Pityriasis rosea achromicus – подобно на разноцветният лишей, след слънчева експозиция остават хипопигментни петна, поради екраниращият ефект на сквамите.

Pityriasis rosea pigmentata – понякога остават постлезионални по-тъмни петна, особено при пациенти, които имат склонност към пигментации.

Pityriasis rosea papulo-vesiculosa – при деца, обривите могат да наподобяват строфулус.

Pityriasis rosea papulosa – предимно при деца. В последните години тази форма се среща все по-често. Обхващат се предимно крайниците, често в комбинация с типични лезии и майчина плака.

Pityriasis rosea follicularis – тук преобладават фоликуларно разположените лезии.

Pityriasis rosea zoniformis – обривите се разполагат само в определени зони, най-често тип гащи или сутиен. Тази форма е дала основание за неправилното схващана, че заболяването е контактна алергия при обличане на нови дрехи.

Pityriasis rosea unilateralis – обривите при тази форма обхващат  едната половина на тялото.

Pityriasis rosea capillitii – по-често при деца и при генерализираните форми се засяга капилициума.  Често се засяга и лицето. Залющването по скалпа може да наподобява псориазис или сборея.

Pityriasis rosea palmaris et plantaris – засягат се по-често дланите, по-рядко ходилата. Налице са дискретни, залющени петна или дифузно зачервяване.

Pityriasis rosea mucosae oris – тази форма е по-честа, отколкото се предполага. Протича с еритемни петна, ерозии, пунктиформени хеморагии и афтоподобни лезии по букалната лигавица.

Pityriasis rosea circinata et marginata – при възрастни пациенти, в аксилите или ингвиналните гънки, обривите имат тенденция към конфлуиране. При сливането им се получават цирцинирани лезии. Персистират няколко месеца.

Pityriasis rosea generalisata – генерализирани лезии обхващат цялото тяло, крайници, лице, скалп,  устната кухина и по дланите и ходилата. Често е налице субфебрилна температура и генерализирано увеличени лимфни възли.

ЗАРАЗНО ЗАБОЛЯВАНЕ ЛИ Е РОЗОВИЯТ ЛИШЕЙ?

Заболяването не е заразно. Рецидиви се наблюдават  рядко, обикновено след 7-10 години.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА РОЗОВ ЛИШЕЙ?

Диагнозата се поставя по типичната майчина плака и характерният последващ обрив. Биопсия или допълнителни изследвания не се налагат.

С КАКВО МОЖЕ ДА СЕ ОБЪРКА РОЗОВИЯТ ЛИШЕЙ?

Много често розовият лишей  се бърка с микози, екзема, разноцветен лишей или псориазис. Подобен обрив настъпва и през втория стадий на сифилис (това налага назначаване на серологични тестове) или като алергична реакция при прием на някои видове антибиотици.

КАК СЕ ЛЕКУВА РОЗОВИЯТ ЛИШЕЙ?

При повечето случаи не е необходима медикаментозна терапия. Обикновено заболяването следва своя ход и преминава спонтанно за 4 до 6 седмици.

Често пациентите  споделят, че обривите се засилват след излизане от баня. Затова не се препоръчва търкане на тялото с гъби за баня     в засегнатите области, а само обливане с хладка вода.

Не е препоръчително посещението на басейни, сауни, парни бани, масажи и други спа процедура през този период, тъй като е възможна иритация – раздразнение на обривите.

При леките форми се прилагат локални, а при генерализираните форми и общи кортикостероиди. Любимите на много дерматолози антихистамини и тук, както и в повечето случаи, в които се изписват  са напълно безсмислени.

Поради вирусната генеза на заболяването добър ефект има общото лечение с противохерпесни препарати, като ацикловир.

Особено добър ефект, по неизяснен механизъм има УВ фототерапия или посещението на солариум.