КАКВО Е ФУРУНКУЛ?

Фурункулът (Furunkulus, Furuncle, Boil), цирей, представлява остро гнойно-некротично възпаление на космения фоликул, мастната жлеза и прилежащата околна тъкан.

Обикновено фрункулите се образуват в областта на предмишниците, бедрата, седалищната област, лицето, входа на носа и външния ушен канал. Най-честият причинител е златистият стафилокок - S. aureus.

Едновременното развитие на няколко фурункула в различни части на тялото се нарича множествени фурункули (Furunculi multiplex), а последователното, в продължение на месеци, поява на рецидивиращи фурункули се нарича фурункулоза (Furunculosis).

КАКВИ СА ПРЕДРАЗПОЛАГАЩИТЕ ФАКТОРИ ЗА ПОЯВАТА НА ФУРУНКУЛ?

Основните причинители са стафиликоките (Staphylococcus aureus), нормално живеещи по кожата. Засягат се обикновено области с оклузия, повишено потене, триене - лице, шия, аксили, глутеуси.

Стафилококите, причинители на заболяването, отделят токсини, които предизвикват некроза на космения фоликул и мастната жлеза с образуване на гнойна колекция, т. нар. жило на цирея, ограничена с вал от гранулационна тъкан.

След евакуация на гнойната материя в дълбочина остава неголям кратер, наподобяващ конус с широка основа към кожата. За няколко дни гранулационната тъкан изпълва кратера и се покрива с епител.

Предразполагащи фактори за развитието на заболяването са: затлъстяване, лоша лична хигиена, някои съпътстващи заболявания, които водят до снижение на защитните сили на организма - захарен диабет, лечение със системни кортикостероиди, алкохолизъм и др; съпътстващи кожни заболявания, придружени със сърбеж и разчесвания - атопичен дерматит, краста, въшливост.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ФУРУНКУЛ?

Кожата на мястото на образуващия се цирей е болезнена, зачервена, оточна и надигната над околната повърхност. За 2-3 дни циреят може да достигне до размерите на череша или орех. Върхът му представлява гнойно мехурче, често прободено от косъм.

Кожата става ярко червена, лъскава, оточна и болезнена. Болката може да придобие пулсиращ характер. След изтичане на жълтозелената некротична материя - жилото на цирея, се образува голяма кратерообразна язва, която бавно се замества от гранулационна тъкан, зачервяването и отока намаляват.

При зарастването може да остане кръгъл, леко хлътнал белег. При наличие на фурункули, освен местните симптоми, може да има и общи прояви, както и висока температура.

Понякога се появяват множество фурункули - състояние известно като фурункулоза. Когато няколко фурункула се обединят се образува карбункул. Най-често се среща на тила.

Някои циреи, особено тези, разположени в областта на лицето, може да доведат до тежки усложнения като тромбоза на кавернозния синус, сепсис и менингит, затова те трябва да се третират от лекар.

Фурункул на носа - най-често се появява при хрема, вследствие травмиране при механичното триене.Засягат се космените фоликули на ноздрите. Целият нос е зачервен и отекъл и наподобява еризипел.

Фурункул на горна устна. Налице е масивен оток на цялата устна и силна болка.

Фурункул на клепача - вследствие възпаление на космите на веждите, налице е масивен оток на клепача, който обхваща и другия клепач и долната част на челото едностранно. Може да се стигне до затваряне на очната цепка.

Фурункул на вулвата. Поради отока на рехавата съединителна тъкан в тази област, се стига до масивен оток и силна болка.

Фурункул на ушният канал. Тук характерна е много силната болка, поради факта, че кожата е здраво свързана с прилежащата кост и се притиска нерва от отока.

КАКВИ УСЛОЖНЕНИЯ ИМА ПРИ ФУРУНКУЛ?

Потенциалните усложнения на фурункулите включват:

Развитие на вътречерепен абсцес или гноен менингит.

Възпаление на лимфните съдове и възли (лимфангит и лимфаденит).

Тромбофлебит.

Сепсис.

Далечни гнойни разсейки в белите дробове, костите и бъбреците.

КАКВА Е ДИФЕРЕНЦИАЛНАТА ДИАГНОЗА ПРИ ФУРУНКУЛ?

Диференциална диагноза на фурункулите се прави с кистично акне, хидраденитис супуратива, епидермални кисти, мултиплени абсцеси при новородени.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА ФУРУНКУЛ?

Местното лечение се състои в прилагането на локални антибиотици и ихтиол. При по-големите фурункули може да се наложи те да се отворят с малък разрез и да се премахне гнойната колекция. Системното лечение е с общи антибиотици.

При лечението е много важно да се знае, че „изстискването“ на цирея от пациента е опасно и трябва да се избягва.