КАКВО Е ФОЛИКУЛИТ?

Фоликулит е възпалително заболяване на космения фоликул, причинено от бактерии, най–често Staphylococcus aureus. Протича с пустули, центрирани от косъм (фоликуларни пустули), оградени с еритемна зона.

Старите лезии са без гнойни връхчета и изглеждат като еритемни папули. Броят им варира от единични до стотици. Обхващат най–често гърдите, гърба, лицето и долните крайници.

Засягат се всички възрасти, но най–често тинейджъри и млади хора. Повечето фоликулити са повърхностни, те могат да сърбят и обикновено не изискват лечение. Дълбоките фоликулити може да са болезнени и обикновено изискват лечение.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА ФОЛИКУЛИТ?

Хора с тежки заболявания като диабет, СПИН, алкохолизъм, затлъстяване, лекувани с имуносупресивни лекарства са по–предразположени към развитие на фоликулит. От външните фактори имат значение лошата лична хигиена, високи температури, изпотяване, неподходящо облеко.

КАКВИ ОСОБЕНИ ВИДОВЕ ФОЛИКУЛИТИ СЪЩЕСТВУВАТ?

Folliculitis chronica barbae. Засягат се мъже след пубертета. В началото се появяват малки гнойни пъпки, най–често по горна устна или брадичка, в последствие се засяга цялата брада при бръсненето.

Гнойното съдържание засъхва в жълтеникави крусти, споени с косми. Кожата в тези участъци е зачервена и инфилтрирана. Поради непрекъснатото рецидивиране на обривите, кожата става неравна, зачервена, зърнеста, като разрязана смокиня. Затова заболяването се нарича още сикозис вулгарис, sycon – смокиня от старогр.

Pseudofolliculitis barbae (Pili incarnati). Развива се при мъже, които се бръснат с контра – враснали косми в областта на брадата и шията. Същото състояние се наблюдава и по пубиса и подбедриците на жени и мъже, които се бръснат в тези области. Вследствие травмирането от бръсненето, косми проникват в кожата. Образуват се еритемни папули с гноен връх.

Gram-negative folliculitis. Среща се при мъже с изразена себорея, лекувани дълго време за акне с антибиотици. В резултат на лечението Грам-отрицателните бактерии изместват нормалната флора в кожата и назофарингса. По горната устна и брадата се появяват жълтеникави фоликуларни пустули с еритемна ареола.

Стероиден фоликулит. Появява се след локално или общо лечение с кортикостероиди.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО ПРИ ФОЛИКУЛИТ?

Използват се локални антисептични и антибактериални средства.