КАКВО Е ПИТИРИАЗИС АЛБА?

Pityriasis alba е често срещано състояние на кожата, предимно при деца и млади хора, протичащо с бледорозови или хипопигментни петна по кожата на лицето, по-рядко на тялото и крайниците.

Други наименования са Pityriasis simpex faciei и Pityriasis streptogenes.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА НА ПИТИРИАЗИС АЛБА?

Смята се, че е форма на атопичен дерматит. Някои автори го причисляват към стрептодермиите, но бактерии не са били изолирани от лезиите.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ПИТИРИАЗИС АЛБА?

Боледуват деца, обикновено със суха кожа и атопия от 4 до 16 годишна възраст, по–рядко  възрастни. Около една трета от децата са имали питириазис алба. Лезиите са кръгли или овални с диаметър от 0,5 до 5см, една или няколко на брой. Имат рязко очертани граници и обикновено са безсимптомни, по-рядко  сърбящи.

Най-често се засяга лицето, по-рядко  шията, ръцете и най-рядко  горната половина на тялото или долните крайници. В началото обривите са бледо розови, покрити с фини люспи, в последствие, след излагане на слънце засегнатите участъци стават по–бледи.

От една страна люспите потискат меланогенезата в подлежащата кожа, а от друга – действат като филтър за слънчевите лъчи. Колкото е по-голяма слънчевата експозиция, толкова повече бледите лезии контрастират на околната пигментирана кожа. Обривите персистират от 2 месеца до 1 година.

КАК СЕ ЛЕКУВА ПИТИРИАЗИС АЛБА?

Лечението е с кортикостероидни кремове за около една седмица. Прилагат се и препарати срещу сухотата на кожата. Трябва да се знае, че след лечението е налице хипопигментация, която постепенно изчезва след излагане на слънце.