КАКВО Е РАЗНОЦВЕТЕН ЛИШЕЙ?

Разноцветният лишей (Pityriasis versicolor, Tinea versicolor) е инфекция, причинена от гъбички, които нормално се срещат по кожата на човека. Протича с фино залющени разноцветни петнисти обриви.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА РАЗНОЦВЕТЕН ЛИШЕЙ?

Заболяването се причинява от Pityrosporum ovale (Malassezia furfur), дрождеподобен организъм, част от нормалната човешка флора. Факторите, които благоприятстват свръхрастежа на този микроорганизъм са високата температура и влажност на въздуха, обилното изпотяване, генетична предиспозиция и имунен дефицит.

В страните с умерен климат засяга до 4 % от популацията, докато в страните с тропичен климат – до 40%. Тъй като питироспорум овале е част от нормалната флора, разноцветния лишей не е заразен.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ РАЗНОЦВЕТЕН ЛИШЕЙ?

Заболяването се проявява обикновено лятото, когато е по–топло и пациентите по–често се изпотяват. Обривите обикновено засягат шията, раменете и туловището, по–рядко корема и крайниците и най–рядко лицето.

Появяват се малки кръгловати петна, които постепенно нарастват и се сливат. Цветът им варира от светлокафяв до тъмнокафяв. Покрити са с фини люспи.

Гъбичките в тези люспи отделят химическа субстанция, която потиска меланогенезата и затова след време, особено след излагане на слънце, обривите придобиват бял цвят (Pityriasis versicolor alba). Тази ахромия не е трайна, нормалният цвят на кожата се възвръща няколко месеца след лечението.

С КАКВО МОЖЕ ДА СЕ ОБЪРКА РАЗНОЦВЕТНИЯТ ЛИШЕЙ?

Pityriasis alba – лишеи при деца, особено с атопичен дерматит. Протича с окръглени, по–светли и леко залющени петна по лицето, раменете или торса. Vitiligo – тук има трайна загуба на пигмент.

КАК СЕ ЛЕКУВА ПИТИРИАЗИС ВЕРЗИКОЛОР?

Прилагат се антимикотични спиртове, кремове, шампоани. При по–обширно засягане е уместно включването на системни антимикотици.

КАКВА Е ПРОГНОЗАТА НА ПИТИРИАЗИС ВЕРЗИКОЛОР?

Трябва да се предупреди пациента, че белите петна остават няколко месеца след успешно лечение. Затова лечението трябва да се започва още в началото,   докато петната са кафеникави. Пациенти, боледуващи от питириазис верзиколор  трябва да се предупредят също, че обикновено заболяването рецидивира, но не задължително всяка година.