КАКВО Е БАЛАНИТ?

Balanitis е възпаление на главичката на половия член (glans penis). Обикновено се съчетава с възпаление на препуциума (Posthitis) – Balanoposthitis. Баланита е чест при необрязаните мъже, докато при обрязаните е рядкост.

Дължи се както на инфекциозни, така и на неинфекциозни фактори. По–чест е при пациенти с фимоза и захарен диабет. Хроничните баланопостити са предразполагащ фактор за развитие на баланитис склеротика облитеранс.

В повечето случаи баланитите не са проява на полово предавана инфекция и не са заразни, но докато не се постави точна диагноза от специалист, е добре да се избягват полови контакти без презерватив.

КАКВИ ВИДОВЕ БАЛАНОПОСТИТИ СЪЩЕСТВУВАТ?

BALANOPOSTHITIS SIMPLEX

Това е най–честият вид баланопостит. Бива остър (с продължителност няколко дни) и хроничен (траещ повече от 1 месец). Има различни причини  за неговата поява:

Механини травми – при продължителен или повторен полов акт, при ексцесивен онанизъм (мастурбационен баланит), при прежулване от неудобни дрехи и др.

Контактен дерматит – при контакт с парфюми в състава на сапуни и душ-гелове, някои платове, прахове, ако не са добре изплакнати, някои лубриканти и химикали в презервативите.

Понякога при полов контакт с жени с вагинално течение промененото pH на влагалището води до контактна реакция по химически път. Мъжете, които са склонни да развиват баланопостит след секс, трябва да измиват члена си след полов контакт.

Атопичен дерматит. Голяма част от пациентите с хроничен баланопостит имат прояви на атопия или в детсвото са боледували от атопичен дерматит.

Не добра лична хигиена. По препуциума и гланса се намират десквамирани епителни клетки, жлезисти секрети и бактерии, особено Mycobacterium smegmatis. Поради факта, че препуциума покрива гланс пенис, се създава топла и влажна среда за развитие на различни микроорганизми.

Очевидно е, че личната ежедневна хигиена с измиване и изсушаване на пениса внимателно, за да не остава влага под препуциума предотвратява появата на баланопостити. По–често обаче причина за баланопостити е прекомерното измиване със сапун, особено използването на изсушаващи и антибактериални сапуни.

Диабет. Мъжете с диабет са по–податливи на инфекции, особено ако нивото на кръвната захар не е контролирано. По–често обаче при болни с диабет се развива кандидозен баланопостит.

Клинична картина. Налице е зачервяване, оток, ексудация, белезникав налеп, охлузвания и малки ерозии по гланс пенис и препуциум. Пациентите съобщават за сърбеж, изразено залющване на кожата и отделяне на неприятна миризма .

Това кара някои пациенти да прекаляват с измиването, което води до задълбочаване на симптомите. При по–изразено възпаление препуциума се стяга до степен на фимоза, образуват се болезнени рагади, налице е болезнено уриниране.

Лечението е с локални антисептични средства.

BALANOPOSTHITIS CANDIDOTICA

виж  кандидоза

BALANOPOSTHITIS TRIHOMONALIS

виж  трихомоназа

BALANOPOSTHITIS GONOCOCCICA

Представлява възпаление на гланс пенис и препуциума в резултат на обилното уретрално течение и евентуално насложена друга инфекция.

BALANITIS EROSIVA CIRCINATA

Среща се при 20% от болните от Morbus Reiter. Започва като малки червени петна, които се сливат и образуват цирцинирани червени ерозии, подобно на географска карта. Те са обкръжени от надигнат белезникав налеп. Засягат гланса и по–рядко препуциума.

Областта около изхода на уретрата остава незасегната. Изключително рядко ерозивните изменения може да преминат в улцерации с увеличени регионални лимфни възли. При обрязани мъже този баланит протича с лющене на гланс пенис. За болестта на Райтер е характерна триадата уретрит, артрит и конюнктивит.

Диагнозата се поставя по клиничната картина. Задължително се прави изследване за хламидия трахоматис.

Лечението е с кортикостероидни кремове.

BALANITIS PLASMOCELLULARIS

Това е доброкачествен хроничен баланит с неизяснена етиология при необрязани мъже. Предимно по гланса, по–рядко по вътрешния лист на препуциума се появява характерна неболезнена, кафявочервена, лъскава, влажна, леко надигната плака.

По нейната повърхност понякога се виждат точковидни кръвоизливи. При затруднение в диагнозата се извършва кожна биопсия – налице е плазмоцитен инфилтрат.

Лечението е с локални кортикостероидни кремове. Обикновено трудно се поддава на лечение и персистира с месеци. Обрязването има благоприятен ефект.

BALANITIS XEROTICA OBLITERANS

виж  лихен склерозус ет атрофикус.

BALANOPOSTHITIS HERPETICA

виж  херпес гениталис.

БАЛАНОПОСТИТИ ПРИ КОЖНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ

Много кожни заболявания могат да протекат със засягане на гланс пенис и препуциум. Диагнозата обаче може да бъде много трудна, когато измененията започнат по пениса, без да има друго кожно засягане.

Псориазис вулгарис. При засягане на гланса и препуциума са налице еритемни петна. Те не са толкова инфилтрирани и залющени, колкото при засягане на други кожни участъци.

Лихен планус. Често се засяга гланс пенис и препуциум. Обикновено са налице типични папули, често има и ануларни лезии.

Афтозис. Афтите могат да бъдат локализирани само генитално или пък и в устната кухина. Гениталните лезии са предимно върху гланса – болезнени еритемни петна, върху които  се оформя сивкаво-белезникав налеп. По–късно се образува язва с размер от 1 мм. до 1см. Имат склонност да рецидивират.

Еритема фиксум медикаментозум. Най–честата локализация на това заболяване е гланс пенис и препуциум. Протича с една или няколко неправилни ерозии. Причината е прием на медикамент или оцветители в напитки или храни.