КАКВО Е ВАГИНАЛНО     ТЕЧЕНИЕ?

Вагиналното течение (Fluor vaginalis) е един от най-често срещаните гинекологични симптоми, при който от външния канал на вагината изтича различно по вид, цвят, консистенция и мирис влагалищно съдържимо, което мокри външните гениталии и зацапва бельото.

Гениталният флуор може да се дължи на различни инфекциозни и неинфекциозни причини. При такова оплакване е добре да се направи консултация с лекар, понеже ранната диагноза и лечение могат да предотвратят редица усложнения, като тазова възпалителна болест, фертилни проблеми и неоплазми.

В нормално състояние вагиналното съдържимо изтича навън в малко количество само по време на овулация или след полов акт. Количеството му е около един грам, като консистенцията му е подобна на паста, а цветът - бял.

То се състои от течна част и клетки. Течната съставка на влагалищното съдържимо представлява трансудат от кръвоносните съдове на горната трета на влагалището. Голяма част от нея се резорбира в долните отдели на вагината.

При възпалителни изменения темпът на трансудация превишава резорбцията и влагалищното течение изтича навън. Вагиналната течност съдържа излющени от влагалищната лигавица плоски епителни клетки, лактобацили (L. acidophilus, L. Doderlein) и левкоцити (бели кръвни клетки), които играят важна роля за естественото самоочистване и локална защита.

В медицинската терминология се използват различни синоними за обозначаване на вагинално течение. Такива са: вагинален флуор, влагалищно течение, генитален флуор, бяло течение, генитално течение, флуор вагиналис и други.

КОИ СА НАЙ-ЧЕСТИТЕ ПРИЧИНИ ЗА ВАГИНАЛНО ТЕЧЕНИЕ?

Бактериална вагиноза

Бактериалната вагиноза е инфекция на влагалището без възпалителен характер, при която нормалната флора (лактобацили) се замества с анаеробни бактерии в големи количества – Gardnerella vaginalis, Mobiluncus и Micoplasma.

Жени с бактериална вагиноза имат течение с неприятна миризма (на развалена риба). По време и след полов акт тази миризма се усилва. Понякога има сърбеж по гениталиите и парене при уриниране. Много жени с бактериална вагиноза нямат обаче никакви симптоми.

Вагинална кандидоза

Гениталната кандидоза е заболяване на женските гениталии, причинено от дрождеподобни гъби от род кандида, най–често Candida albicans. Основен симптом е силният сърбеж и бялото течение. Дискомфортът се усилва по време на менструация и при полов акт.

Течението е оскъдно, белезникаво, като пресечено мляко. Друг симптом е дизурията, която най–често се дължи на дразнене от урината на възпалената лигавица и по-рядко от наличието на уретрит или цистит. По външните полови органи е налице зачервяванеи и едем.

Трихомониаза

Трихомоназата е полово предавана инфекция, причинена от протозоен паразит, наречен Trichomonas vaginalis. Протича остро, хронично или безсимптомно. Съпътства се с парене, сърбеж, зачервяване на гениталиите, дискомфорт при уриниране, вагинално течение с неприятна миризма или нежелание за секс.

Възпаление на шийката на матката

Макар и по-рядко влагалищно течение може да се наблюдава при възпаление на шийката на матката. Обичайно то е малко по количество и е слузно. Причина за такова възпаление може да бъде инфектиране с гонорея, хламидия или микоплазми. Често, обаче, тези инфекции протичат без никакви външни прояви. Доказването им става чрез изследване на секрет от влагалището.

Вагинално течение при аднексит

Аднексит представлява възпаление на придатъците на матката – яйчниците, маточните тръби и свързващия ги апарат. Аднекситът може да бъде предизвикан от най-различни болестотворни микроорганизми, най-често хламидиална инфекция, както и от стафилококи или стрептококи. Наблюдава се засилено бяло течение, което често се предхожда от болки ниско в корема. Заболяването често рецидивира в студените месеци.

Лактобацилоза

Лактобацилозата е състояние на влагалището, при което се наблюдава свръх-размножаване на нормалните лактобацили. Това е свързано с поява на оплаквания от сърбеж, парене или белезникаво влагалищно течение. Смята се, че една от основните причини за това състояние е продължителното антимикотично лечение на влагалището.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ВАГИНАЛНО ТЕЧЕНИЕ?

Сиво, миришещо на развалена риба.

Ако   вагиналното течение има сивкав цвят и излъчва миризма на риба, особено след секс, това най-вероятно говори за бактериална вагиноза. Същата миризма е характерна и при трихомоназата, поради съпътсващата анаеробна инфекция.

Бяло, лепкаво, гъсто течение.

Този тип течение обикновено е кремаво на цвят. Може да има и бучки в текстурата си, но обикновено няма силно забележима миризма. Обикновено е съпроводено от сърбеж, парене, дискомфорт и леко подуване. Тези симптоми говорят за гъбична инфекция – най-често инфекция с кандида албиканс.

Чисто, прозрачно, без мирис.

Течение, което е прозрачно, без цвят и с липса на миризма,  доста еластично, подобно на слуз или яйчен белтък, обикновено е овуларно и няма никаква причина за притеснение. То е напълно нормално и  се случва около десетия ден от месечния цикъл.

Предназначението на това течение е улавянето на сперматозоидите и спомагане за отвеждането им към готовата за оплождане яйцеклетка.

Бяло на цвят, без мирис.

Млечнобялото течение без особена миризма с леко по-кремообразна текстура говори за леки промени в хормоналния баланс. Това течение се счита за безопасно, стига да не се появят мирис или дразнене.

Това течение обикновено се получава в определени моменти от месечния цикъл, които са обвързани с освобождаването на хормона прогестерон.

Жълто-зелено, пенесто, с лоша миризма.

Ако се появи жълто-зелено течение с неприятна миризма на развалени яйца и ако изпитвате сърбеж, подуване и дори в тежки случаи кървене, това е сигнал за трихомониаза.

Жълто-зеленото течение може да е симптом и на гонорея, хламидия или други полово-предавани инфекции. Всяко от тези заболявания може да бъде придружено от миризма, генитален сърбеж, подуване, парене при уриниране, кървене, болка по време на секс.

Кафяво-червено, кръвенисто.

Ако течението  е червеникаво, ръждиво на цвят, това може да е знак, че цикълът   ще се появи скоро или че е на път да спре. Това е при условие, че кървенето или зацапването се случва в дните около цикъла. Ако се случва по друго време трябва да посетите лекар.

КАК СЕ ЛЕКУВА ВАГИНАЛНОТО ТЕЧЕНИЕ?

При съмнение за абнормно вагинално течение или при съмнение, за заразяване с полово-предавана инфекция, е важно да се консултирате с лекар.

Медикаментите се подбират според вида на установените причинители, а продължителността на лечението зависи от тежестта и времето от появата на оплакванията. Обикновено е с продължителност 7-15 дни.

Изключително важно е да се знае, че при уретрално или вагинално течение, трябва заедно с партньора  да посетите  венеролог, защото някои инфекции се откриват по-лесно при мъжа, като хламидиазата и гонореята, а други, като бактериалната вагиноза, трихомоназата и кандидозата - по-лесно при жената! Често тези инфекции се откриват при поява на симптоми от страна на половия партньор.

В случай, че той е заразен и инфекцията остане неразпозната и нелекувана, е възможно тя отново да се предаде при сексуален акт на партньора, който вече е бил излекуван или т. нар. пинг-понг - инфекция.

Поради често безсимптомното протичане на заболяването и възможните усложнения е важно сексуалните Ви партньори от последните 6 месеца да бъдат информирани, изследвани и при нужда лекувани.

Независимо от отслабването на оплакванията след започване на лечението е добре   Вие и партньорът Ви да се въздържате от сексуални контакти до пълното му завършване.