КАКВО Е ТРОМБИДИАЗА?

Тромбидиазата (Trombidiasis) се причинява се от кърлежи от рода Trombidia. Опаразитените получават по кожата си червени папули, съпроводени от силен сърбеж. Заболяването е изключително често.

КОЙ Е ПРИЧИНИТЕЛЯ НА ТРОМБИДИАЗАТА?

Причинява се от кърлежи с червен цвят от рода Trombidia, най-често Trombicula autumnalis. Тези кърлежи живеят по широколистни дървета, храсти, треви и лозя в страните с умерен климат. Само ларвите им нападат човека, а самите кърлежи паразитират по гризачите.

Ларвите попадат по кожата при разходка сред природата, в парка или работа на полето. Те се насмукват с кръв и падат. При смучене на кръв, чрез слюнката на личинките се отделя антикоагулант със силни антигенни свойства. Това предизвиква, особено у някои индивиди бърза алергична реакция и образуване на сърбяща папула на мястото на ухапване.

По кожата на човека, ларвите на тези кърлежи могат да останат по изключение до няколко дни и могат да се видят с лупа като малки червени точици, по-малки от милиметър. Предпочитан сезон са влажните дни на късното лято, но може да са активни целогодишно – пролет, лято, есен, както и през по-топлите дни на зимата.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ТРОМБИДИАЗА?

Основен симптом е появата на сърбящи серо-папули. Това са папули с хеморагичен център, показващ мястото на ухапване или с везикула в центъра. При разчесване везикулата се пука, ако е налице, или върха на папулата се екскориира и се оформя папула с хеморагична коричка в центъра.

Обривите са локализирани на места на колани, сутиени и презрамки, където дрехите са плътно прилепнали. Това е така, защото ларвите на кърлежите, когато попаднат по кожата, се задържат на тези места. Понякога папулите имат линеарен характер.

Ако няма нови ухапвания, обрива се задържа няколко дни до две седмици. Ларвите на кърлежите от рода Тромбидиа, попаднали по кожата на човека или дрехите живеят до една седмица, затова дрехите, с които е бил облечен човек, при появата на обривите, трябва да се изперат или да не се носят седем дни.

С КАКВО СЕ БЪРКА ТРОМБИДИАЗАТА?

Обривите са еквивалентни на серо-папулите при строфулус, но се разполагат по тялото, където дрехите притискат кожата, а не по откритите части. Обикновено пациентите си мислят, че обривите са алергична реакция от храна или други причини и често им е трудно да повярват в етиологията на заболявнето.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА ТРОМБИДИАЗАТА?

Ментолов спирт, кортикостероидни кремове.

КАКВА Е ПРОФИЛАКТИКАТА НА ТРОМБИДИАЗАТА?

Профилактиката е използването на репеленти.