КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА КЕРАТОЗАТА НА ДЛАНИТЕ И ХОДИЛАТА?

Палмо-плантарната кератоза или кератодермия е вродено или придобито състояние, характеризиращо се със силно задебеляване и загрубяване на кожата в областта на дланите и ходилата, което може да обхваща цялата им повърхност или само локализирани участъци.

Кожата в тези участъци изсъхва и поради загубата на еластичност, в последствие се напуква, като това може да е съпроводено с болезненост и с понижена повърхностна чувствителност.

КАКВИ ФОРМИ НА ПАЛМО-ПЛАНТАРНА КЕРАТОЗА СЪЩЕСТВУВАТ?

Keratosis palmo-plantaris diffusa (Thost-Unna)

Наследствена палмо-плантарна кератоза, проявяваща се непосредствено след раждането. Хиперкератозата е дифузна и засяга равномерно целите длани и ходила, по ръба й обикновено има еритемен участък. Образуват се болезнени рагади, които може да кървят. Ноктите са задебелени и дистрофични. Поради засягане на ходилата, пациентите се оплакват от болки при ходене.

Keratosis palmo-plantaris transgrediens (Meleda)

Също е наследствена палмо-плантарна кератоза, проявяваща се непосредствено след раждането. Тук хиперкератозата обхваща и гърба на дланите и ходилата, като ръкавици или чорапи. Кожата е жълтеникава, задебелена, суха и напукана. Пръстите са изострени, ноктите – дистрофични, може да се появят контрактури.

Keratosis palmo-plantaris areata

Касае се за наследствена кератоза, която засяга дланите и ходилата, както и пръстите, под формата на брадавицовидни папули, окръглени полета, понякога е с линеарно разположение.

Keratosis palmo-plantaris mutilans

При тази наледствена форма на палмо-плантарна кератоза може да е налице мутилация (ампутация) на пръсти, най-често малкия пръст на ръката.

Keratosis palmo-plantaris aquisita

Ненаследствено появило се задебеляване на кожата на дланите и ходилата се нарича придобита палмоплантарна кератоза или кератодермия. Причините за това могат да са:

Менопауза – Keratodermia palmo-plantaris klymacterica. Придобита палмоплантарна кератодермия е диагностицирана предимно при жени в менопаузата. Обикновено се засягат ходилата, предимно петите.

Възпалителни заболявания на кожата - псориазис, екзема, лупус еритематодес, лихен планус, лимфедем;

Инфекциозни заболявания - синдром на Reiter, дерматофитна инфекция, сифилис;

Индуцирано от медикаменти и токсини, йод, арсен, литий, химиотерапевтични средства, цитостатици;

Вътрешни заболявания - микседем, неоплазми.

Заболяването се проявява с дифузни или ограничени кожни лезии. Кожата на ходилата постепенно загрубява и се напуква. Ходенето става дискомфортно, дори болезнено. Кожните лезии може да са ограничени или обхващат цялото ходило. Кожата се оцветява жълто-кафяво в различен интензитет.

При кератодермията на дланите кожата загрубява и се напуква. Подобно на плантарната кератодермия, лезиите могат да бъдат ограничени или дифузни. Понякога се засягат фините движения на ръцете.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО ПРИ КЕРАТОЗА НА ДЛАНИТЕ И ХОДИЛАТА?

Използват се кератолитични средства (салицилова киселина 5 - 10%, урея 10 - 30%), кортикостероиди със салицилова киселина и други. Общо се използват ароматни ретиноиди. Прилага се и физиотерапия.

При необходимост се ползват специализирани ортопедични обувки. Препоръчително е избягването на травмиращи професии.