КАКВО Е МИКРОСПОРИЯ?

Микроспорията се причинява от вид гъбички, принадлежащи към род Microsporium. Засягат се кожата, космените фоликули и по-рядко ноктите.

Заболяването се проявява основно при котки, по-рядко кучета, които често са безсимптомен преносител на инфекцията, но могат да заразяват хора или други животни, при които то да се прояви с характерната клинична картина.

Инфекцията е по-широко разпространена в райони с топъл и влажен климат.

КАК СТАВА ЗАРАЗЯВАНЕТО С МИКРОСПОРИЯ?

Заразяването при човека, кучето и котките става чрез пряк контакт с болното животно, с неговите аксесоари и тоалетни принадлежности или непряко – например при сядане на дивани и столове, където преди това е имало котки или кучета.

При котките и кучетата основният симптом, по който се разпознава инфекцията, е наличието на участъци с опадане на козината, като най-често се засяга кожата на носа и шията. Причината е, че микроорганизмите се населяват и се размножават около космения фоликул, като постепенно го разрушават.

Спорите, най-често на Microsporon Canis, попаднали в епидермиса и космените влагалища, след инкубационен период от 15–20 дни, се размножават във вътрешността на космените фоликули, като ги разрушават, а космите опадат. Размножаването на гъбите предизвиква възпаление на кожата, което се изразява с подуване и зачервяване на засегнатия участък.

КАКВА Е КЛИНИКАТА ПРИ МИКРОСПОРИЯ?

Клиничната картина се характеризира с повърхностно възпаление на кожата и опадане на космите в заразените участъци. Най-характерен симптом е появата на обрив, който е съпроводен със сърбеж. Заразяват се най-често деца, по-рядко възрастни.

Обривите по засегнатите части на кожата са специфични и започват като единични или множествени зачервени папули.

Папулите растат периферно с активен еритемо-сквамозен ръб, по който може да се наблюдават бързопреходни везикули и образуват окръглени участъци с размери до 1-1,5 см, с оздравяване в центъра.

Мехурчетата по ръба се пукат бързо и след изтичането на събрания в тях секрет засъхват, с образуване на жълти корички.

Сърбежът кара пациентите да се чешат постоянно, което води до образуването на екскориации, входна врата за проникването на други болестотворни микроорганизми – най-често бактериални, които водят до вторична инфекция.

Заболяването се характеризира с три основни форми на протичане – с повърхностно засягане на кожата, дълбоко засягане и латентна форма – безсимптомно носителство на инфекцията.

При повърхностната форма се наблюдава засягане само на горната част от епидермиса, за разлика от дълбоката, при която може да бъде засегната и дермата.

Засягането на дермалния слой от кожата е свързано със склонност към кървене, дори и при лек натиск върху засегнатите участъци.

Клиничната картина при Tinea capitis microsporica се характеризира с окръглени единични или множествени полета до 5-6см. в диаметър, с намалено до липсващо окосмяване по главата, които понякога могат да конфлуират.

Космите са начупени равномерно на височина 2-3 mm от повърхността и са обвити с белезникави мицелни маншончета.

КАК СЕ ПОСТАВЯ ДИАГНОЗАТА МИКРОСПОРИЯ?

За поставяне на диагнозата, освен наличието на характерните симптоми, е от значение и назначаването на микробиологично изследване, чрез което се изолира конкретен причинител. Използва се директна микроскопия на нативен препарат и посявка на среда на Сабуро.

КАК СЕ ЛЕКУВА МИКРОСПОРИЯТА?

При леките форми е достатъчно локалното нанасяне на антимикотични кремове и унгвенти. Освен това се препоръчва третиране на засегнатите участъци с разтвор на йод или салицилова киселина.

При по-тежки случаи се налага и перорален прием на антимикотици.