ПАЛМО-ПЛАНТАРЕН ЕРИТЕМ

Палмо-плантарният еритем, Erythema palmare et plantare или Red palms, е зачервяване на дланите и по-рядко стъпалата, поради увеличени и разширени кожни капиляри. Бива вроден и придобит.

КАКВА Е ЕТИОЛОГИЯТА НА ПАЛМО-ПЛАНТАРНИЯТ ЕРИТЕМ?

Зачервяването при Erythema palmare et plantare се дължи на вродени или придобити дилатация и увеличен брой на повърхностните капиляри на ръцете, по-рядко на ходилата.

Вроден или първичен палмо-плантарен еритем, синдром на Lane, е вродено, наследствено зачервяване на дланите и стъпалата, поради дисплазия на кожните съдове. Заболяването се унаследява автозомно-доминантно. Счита се за много лек вариант на палмо-плантарната кератодермия.

Вторичен или придобит палмо-плантарен еритем. Следствие е на друго заболяване или причина. Степента на зачервяване често е свързана със сериозността на основното заболяване. Най-често е свързан с увеличено количество на циркулиращия естроген при бременност (30% от бременните жени развиват палмарен еритем) и при чернодробни заболявания, особено цироза.

Други причини са : ендокринни заболявания - тиреотоксикоза и диабет;

Автоимунни заболявания - ревматоиден артрит;

Лекарствено индуцирана палмарна еритема - от топирамат, салбутамол, амиодарон, холестирамин, гемфиброзил и др.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ ПАЛМО-ПЛАНТАРЕН ЕРИТЕМ?

Палмо-плантарният еритем е симетричен и на двете ръце, понякога и ходила, неболезнен и несърбящ. Наблюдава по-често при мъже. Степента на зачервяване варира, в зависимост от емоционалните състояния, издигането на ръката, температурата и натиска върху дланта.

По дланите и стъпалата се констатира симетрично разположен еритем, който засяга и воларната част на пръстите. Зачервяването е трайно, персистира цял живот и не се влияе от външни фактори. Субективни оплаквания обикновено липсват.

При диагностицирането на Erythema palmare et plantare се изследва пълна кръвна картина, чернодробни и бъбречни показатели, хепатит В и С вирусна серология, глюкоза, тироиден стимулиращ хормон, естроген.

КАКВО Е ЛЕЧЕНИЕТО НА ПАЛМО-ПЛАНТАРЕН ЕРИТЕМ?

Няма лечение за първична Erythema palmare et plantare. Лечението на основната причина може да доведе до подобряване на състоянието при вторичната форма.