Невродермит е хронично заболяване, протичащо с възпаление на кожата, силен сърбеж и неконтролируеми разчесвания. Терминът невродермит е от XIX век, когато се е смятало, че причината за това заболяване е възпаление на нервите. Сега се смята, че невродермит е форма на атопичен дерматит.

КАКВИ СА ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОЯВАТА НА НЕВРОДЕРМИТ?

Причините за появата на невродермит са комбинация на генетична предиспозиция и фактори на околната среда. Кожата на засегнатите лица се различава от кожата на нормалните индивиди по това, че тя е много по–суха и чувствителна. Тя е податлива на външни дразнители, често се зачервява и е налице силен сърбеж.

Установени са генетични дефекти в образуването на структурните протеини и водно–липидната мантия на кожата, което отслабва бариерната и функция  и нейната еластичност. Това води до проникването на алергени и повишаване готовността за атопично възпаление на кожата.

КАКВИ СА ПРОВОКИРАЩИТЕ ФАКТОРИ ЗА ПОЯВАТА НА НЕВРОДЕРМИТ?

Много външни и вътрешни фактори могат да провокират появата на невродермит. На първо място това е сухотата на кожата, ниската влажност през зимата, студеното време, сапуни и перилни препарати с изсушаващ ефект.  Дрехи, носени плътно и изработени от синтетична материя или вълна също провокират иритация на кожата.

Други провокиращи фаактори са хроничното хабитуално триене, най–често по лакти и колена, някои парфюми и козметика, контакт с прах или пясък, контакт с растения, животинска кожа, акари, излагане на хлор, разтворители, изгорели газове,  силен стрес или емоционална травма.

Всички тези фактори водят до дразнене на кожата и сърбеж. Сърбежа провокира  неконтролируеми разчесвания, които водят до още по изразено дразнене на кожата и поява на обриви и хиперпигментация. Колкото повече кожата се разчесва, толкова повече сърби. Така се образува един порочен кръг.

КАКВИ СА СИМПТОМИТЕ ПРИ НЕВРОДЕРМИТ?

Боледуват най–често лица между 30 и 50 години, предимно жени. Влошава се през зимните месеци. Типичният симптом е силния сърбеж, който се усилва при затопляне, през нощта, последици от което са липса на сън и   намалена работоспособност през деня.

Най–често се засягат подбедриците, глезените, гърба, хълбоците, врата, предмишниците, китките и гениталиите. Постоянният сърбеж води до нервно напрежение (тревожност) при някои пациенти.

Обривите се представят от зачервяване, залющване и едем на кожата. Понякога при обостряне, тези обриви могат да подмокрят и да образуват крусти. С течение на времето, поради постоянното чесане,   кожата   се уплънява и  потъмнява. Линиите на кожата стават по–видими – лихенификация.

В завършен вид невродермитните плаки имат три зони: централна - инфилтрация и лихенификация, средна – изолирани полусферични папули и периферна – пигментация. Големината на плаките достига размерите на длан. Те са с червенокафяв цвят.

КАКВИ ФОРМИ НА НЕВРОДЕРМИТ СЪЩЕСТВУВАТ?

Neurodermitis diffusa

Това всъщност е третият стадий на атопичен дерматит, който започва след пубертета. Засягат се обширни участъци на кожата на гърба, лицето, крайниците.

Заболяването показва тенденция за хронично протичане с развитие на  обриви, които се разполагат най-често по сгъвните повърхности на ръцете и краката, гърба, шията, както и по клепачите. В тези участъци се наблюдават зачервяване, лющене, загрубяване на кожния релеф.

Особено характерно за късно протичащия атопичен дерматит е т. нар. „дерматит на ръката”. Той се характеризира със зачервяване, сърбеж, лющене, които водят до засилване на кожния релеф на дланта. Друга характерна проява  е поява на обриви по кожата на лицето – локализирани около очите и устните.

Neurodermitis circumscripta

Някои автори го смятат за отделно заболяване, но според повечето, е също форма на атопичен дерматит. При обостряне може да се появи вторична ерупция по цялото тяло и да премине в дифузен невродермит.

Протича с една или няколко силно сърбящи овални плаки. Типични локализации са по подбедриците над малеолите или под колената, по предмишниците под лактите.

При жени се среща т. нар. Neurodermitis occipitalis feminarum – невродермитна плака по врата, на границата между окосмената и неокосмена част.

Характерен е и невродермита по гениталиите – Neurodermitis vulvae, Neurodermitis scroti. Протича с мъчителен сърбеж и лихенификация. Често се лекува неуспешно за микоза.

Neurodermitis decalvans – локализира се по скалпа, води до опадане на космите, кожата изтънява и става блестяща.

КАК СЕ ДИАГНОСТИЦИРА НЕВРОДЕРМИТ?

Диагнозата се поставя по вида на измененията, силния сърбеж, както и анамнезата за подобни периоди на заболяването. Рядко, при затруднение в диагнозата се налага вземането на кожна биопсия.

КАК СЕ ЛЕКУВА НЕВРОДЕРМИТ?

Основното е прекъсване на цикъла сърбеж и разчесване, както и лечение на сухотата на кожата и предотвратяване на провокиращите фактори.

Най–често се използват овлажняващи средства, локални кортикостероиди и перорални антихистамини.

Най-новото средство за лечение на тежки форми на невродермит при деца над 12 години и възрастни са янус-киназните инхибитори или JAK -инхибитори. Такова средство е Rinvoq (upadacitinib), което се прилага по една таблетка от 15 мг дневно, апри най-тежките форми и по 30мг.